Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
emcom

Vinterförvaring - brandsäkerhet?

Rekommendera Poster

Hej allihop!

Vi är två stycken studenter på brandingejörsprogrammet, Lunds Tekniska Högskola. Som examensarbete gör vi, på uppdrag av Räddningsverket, en analys av brandsäkerhet i samband med uppställning av fritidsbåtar och skulle nu behöva lite input från er.

Hur viktig är brandsäkerheten för dig när du väljer förvaringsplats? Skulle du tex. kunna tänka dig att betala lite extra för att få en sprinklad inomhushall eller större avstånd mellan båtarna på uppställningsplanen? Kontrollerar du hur brandsäkerheten ser ut runt uppställningsplatsen?

Vilka åtgärder vidtar du själv när du ställer upp båten? Tömmer bränsletanken? Fyller bränsletanken? Koppla ur strömmen? Värmare? Gasol? Annat?

I medelhavsområdet och USA har det blivit alltmer vanligt med vinterförvaring på höjden, dvs man staplar båtarna i en typ av hyllsystem. Detta har även börjat komma till Sverige (tex. www.pampas.se), skulle du kunna tänka dig att förvara din båt i ett sådant system? Känner du till fler anläggningar av den här typen?

Vi vore oerhört tacksamma för all form av feedback, både på frågorna ovan men även rent allmäna frågor/synpunkter, antingen här i tråden eller via mail (bi05al3@student.lth.se).

Tack på förhand,

Anders Lundblad och Henrik Holmgren

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst urban-medin

Svårt att säga. Bilden från pampas marina visade ingen sådan förvaring.
I eller på campingplatser så finns det regler om hur nära man får stå varandra. Tror det är 4,5 meter? Kanske att det skulle betyda något, tänker på Nackabranden i vintras.
Men hur skulle det bli med platser om det infördes?
Fulla bensintankar är ju ingen bra idé heller, men man vill slippa kondens i tanken.
På våren vill man ju bara ut. Glad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sant, det syns visst inga bilder där längre. Kolla in www.boatracks.com för bra bilder.

Det finns som du säger regler för campingenheter och dessa tas upp i vårt arbete. Vi har dock ganska många synpunkter på hur dessa regler tagits fram...

En full bensintank behöver inte vara en så dålig idé som det först låter som. Det är först när bensin/luft blandas som en brännbar gas kan uppstå. Fyller man tanken så finns det ingen luft kvar att blanda med = ingen brännbar gas. Det hjälper ju dock inte om båten antänds av något annat :)



Senast ändrad av emcom | 17 oktober 2008 | 19:03

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

emcom sa En full bensintank behöver inte vara en så dålig idé som det först låter som. Det är först när bensin/luft blandas som en brännbar gas kan uppstå. Fyller man tanken så finns det ingen luft kvar att blanda med = ingen brännbar gas. Det hjälper ju dock inte om båten antänds av något annat :)

Men det är inte enbart därför du tömmer den utan för att ett bränsle är färskvara samt för att du inte ska få kondens i den dvs. du vill kunna tömma ur vattnet på våren innan första starten. Strömen är inte heller ett problem då man tar med sig batteriet och laddar det fullt innan vinterförvaring så det är inte ikopplat. Men några stora fallgropar tror jag är tex. linoljetrasor och dylikt som självantänder. Samt så står ju båtarna väldigt offta väldigt tätt.

 

 



Senast ändrad av makke_the_muss | 17 oktober 2008 | 17:51

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst urban-medin

Jo det är sant det där angående linolja. Sedan att ta med sig batterierna, nja det gör inte jag. Laddar dom nu i höst och en gång till senare i vinter. De får sitta kvar i båten sas och laddas på plats. De mår bra av lite kyla. Sedan det där angående plats och våningshus eller vad det är, det fungerar väl inte med segelbåtar eller det kanske det gör?  Ingen aning. Ja varför inte, går det så går det Cool Men då blir det nog andra regler gällande bensin och batterier, oljor och annat.

Flört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Grabbar!

 

Låter som ett intressant uppdrag. För min del så har jag min båt hemma på tomten, fylld diesel tank, inte ström påkopplad kostant untan bara några gånger under vintern när batterierna laddas. Tömmer ut det mesta ur båten men mest för att allt ska kunna torka tills nästa år. Kör ändå avfuktare en vecka efter upptagningen. Lite brandrisk förmodar jag men eftersom jag kan se till den varje dag så är jag rätt nöjd.

En annan brandrisk jag undrat över varje år är hur man kan få ha så trångt på våra campingar nuförtiden. Det är ju bara en armlängd mellan husvagnarna med yttertälten och så trycker man in en bil däremellan. Det borde var minst 3m mellan varje ekipage om något skulle hända tycker jag men tydligen inte brandförsvaret.

//Ksson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

..Hur viktig är brandsäkerheten för dig när du väljer förvaringsplats? Skulle du tex. kunna tänka dig att betala lite extra för att få en sprinklad inomhushall eller större avstånd mellan båtarna på uppställningsplanen? Kontrollerar du hur brandsäkerheten ser ut runt uppställningsplatsen?

-NEJ !

 

Vilka åtgärder vidtar du själv när du ställer upp båten? Tömmer bränsletanken? Fyller bränsletanken? Koppla ur strömmen? Värmare? Gasol? Annat?

-Mitt batteri tar jag ur .. !

 

 

I medelhavsområdet och USA har det blivit alltmer vanligt med vinterförvaring på höjden, dvs man staplar båtarna i en typ av hyllsystem. Detta har även börjat komma till Sverige (tex. www.pampas.se), skulle du kunna tänka dig att förvara din båt i ett sådant system? Känner du till fler anläggningar av den här typen?

-Det är för att de inte vårdar sina båtar i USA  , som vi gör ! Jag tittar till min båt nästan varje vecka ......... Båten ska stå tillgänglig!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst urban-medin

Har man båten på tomten kan man ju ha en sladd ut till båten och en 25 watts lampa vid motorn, då det smäller till och blir kallt. Många har så och det går bra. Lampan ger en hel del värme och mycket mer än man tror.Räcker gott och väl för och till motorn.

/Ovan, eller lite till vänster Flört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är lite av det som är problemet. Det finns idag inga tydliga regler för detta, det är något av det som vi hoppas kunna komma fram till.

När det gäller camping så finns det rekomendationer från Räddningsverket som säger att det ska vara 4 meter mellan campingenheter. Hur dessa efterlevs är ju en annan sak.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst urban-medin

Ja men det måste väl även finnas rekomentationer för hur båtar ska stå uppställda. Har ni hört med försäkringsbolagen hur de ser på saken? De om några borde väl ha ett tycke med i laget. Ja vi får se hur det blir eller vad ni kommer fram till. Skriv gärna i den här tråden så vi får höra hur det går Glad

Mvh/Ovan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En staplad båt skulle jag inte vilja ha!

Brandrisken blir minimal om gasolen stängs och ingen elsladd är ansluten till 230V.

För att det ska brinna krävs då något exeptionellt, iallafall minskar risken kraftigt om sladdar dras ur från elstolpen.

Ser ingen risk med fylld eller tom bränsletank vare sig ur brand eller motorsynpunkt. En tät tank andas inte om den är tom heller. I praktiken är dock många tankar otäta men stöldrisken  gör att jag försöker ha så tom tank som möjligt.

Man måste ändå räkna med att suga bottensats i dieseltanken på våren för kontroll. Bensintank med vatten är inget stort problem numera när man blandar i 5 % etanol som suger i sig en hel del vatten.

Värmare är den största risken tror jag. En fläktvärmare eller vanligt t.ex oljefyllt element med kass termostat och överhettningsskydd blir en brand.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En staplad båt skulle jag inte vilja ha!

Brandrisken blir minimal om gasolen stängs och ingen elsladd är ansluten till 230V.

För att det ska brinna krävs då något exeptionellt, iallafall minskar risken kraftigt om sladdar dras ur från elstolpen.

Ser ingen risk med fylld eller tom bränsletank vare sig ur brand eller motorsynpunkt. En tät tank andas inte om den är tom heller. I praktiken är dock många tankar otäta men stöldrisken  gör att jag försöker ha så tom tank som möjligt.

Man måste ändå räkna med att suga bottensats i dieseltanken på våren för kontroll. Bensintank med vatten är inget stort problem numera när man blandar i 5 % etanol som suger i sig en hel del vatten.

Värmare är den största risken tror jag. En fläktvärmare eller vanligt t.ex oljefyllt element med kass termostat och överhettningsskydd blir en brand.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En av de bästa studier (oavsett område)  jag läst (skummat) på länge!

Att flamskyddsmedel i materialet vid tillverkningsprocessen (företrädesvis på nyare båtar) har klart dämpande effekt får mig att tänka på motsatsen..stora reparationer på skrov eller överbyggnad gjorda efter tillverkning med enbart plast/epoxi..ökar risken ?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Brand är jag ffa orolig för när det arbetas runt båtarna. Spontanbrand är väl inte så troligt.

Däremot hade vi en tokig pyroman som en natt satte eld på flera ställen bla bland båtarna på vårt varv. Två båtar fick skador men båda gick att laga.

Ska läsa arbetet med intresse när jag är piggare.

Att stapla båtar på höjden är något Uppsala kommun har funderingar om då de vill åt marken som båtklubbarna har sina varv på. Tror nu inte att det går att stapla 7-tons segelbåtar i hyllor så det lär väl inte bli verkligehet men skulle det bli så tar jag mina skattepengar och flyttar.

Som någon sagt ovanär vi många som ofta tar en sväng förbi båten på vintern också och dessutom finner nöje i det!

Vi som nu står på land året runt för att bygga en ny båt har för säkerhets skull investerat i ett brandlarm som larmar hem till oss om det börjar brinna så vi kan ringa brandkåren samtidigt som vi åker ner til båten.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här kommer mina svar:

Jag har ALDRIG funderat på brand i min uppställda båt och har således inte tagit hänsyn till det när det gäller uppställningsplats.

Lämnar batterier och fylld dieseltank.

Kan inte tänka mig att stapla min båt, den vill jag ju fixa med

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för berömmet. Förhoppningsvis kan studien göra lite nytta.

Efter storbranden i Gbg i förrgår där stora ekonomiska belopp gick upp i rök kanske fler får upp ögonen för detta.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...