Dawa 0 Postad 17 Oktober , 2008 Tänkte göra nåt vettigt av mitt motorrum men skulle behöva tips och idéer på vad som går att göra. Vill ha bättre och torrare möjligheter att stuva undan saker. Har lånat en bild från blocket som visar hur jag skulle vilja ha det. (Jag har idag ingen matta och inga halvhöga väggar mot motorn, bara tomma plastytor och bagagenät) Problemet: Det är väldigt fuktigt i motorrummet, verkar vara mycket kondens. Ändå finns flera ventilationsöppningar. Mattan skulle bli dyngsur. (i min båt verkar det droppa kondensvatten precis där batteriet står, samma ställe som på bilden) Kan man komma runt detta genom att bygga skräddarsydda lådor i formplyfa med lock? Eller någon annan lösning? Fick tips på att sätta in en datorfläkt som alltid är igång och på så vis undvika kondens men det låter inte hållbart. Skulle ju vara bra om jag kunde förvara grillkol i det här utrymmet men det är ju helt omöjligt i dagsläget. Tacksam för tips. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst urban-medin Postad 17 Oktober , 2008 Uj, kan en motor vara så fin och ren Det är väl ingen hit att ha batterierna i motorrummet? De bör vara åtskilt därifrån och kanske en brandsläckare istället OM det skulle bli brand. Annars så kan väl en fläkt vara bra. När motorn går behövs den ju inte, utan bara när du vilar sas. Det var min idé . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dawa 0 Postad 17 Oktober , 2008 Ja tydligen går det att ha det fint i motorrummet...så vill jag också ha... =) Batteriet har jag flyttat in i soffan och lagt till ytterligare ett, vilket gör att jag kan stuva undan ännu mer i motorrummet, om det inte vore så fuktigt som sagt. (Brandsläckare i motorrummet finns i form av en automatisk halonsläckare) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dawa 0 Postad 27 Oktober , 2008 Lyfter den här igen då jag gärna skulle vilja ha tips på olika inredningsförslag för att kunna stuva undan t ex grillkol i motorrummet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 27 Oktober , 2008 När det gäller fukten så undersök ifall det verkligen är kondens och inte att det läcker in någonstans. Antingen regnvatten eller någon liten läcka från motorn. Räcker med minimala läckor för att det ska bli fuktigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dawa 0 Postad 28 Oktober , 2008 En motorläcka kan jag utesluta, regnvatten tror jag också dessvärre att jag måste utesluta då kapellet går förbi motorrumsluckan och fäster i tryckknappar under relingen på utsidan. Finns alltså inget sätt för regnvatten att nå motorrumsluckan. Jag tror att jag måste acceptera att det är en del kondens/fukt i motorrummet. Är det något som ni andra också upplevt? Eller har ni torra motorrum? Hur kan man förvara något där i så fall? Är det plastlådor med lock som är lösningen? Har haft en plastlåda utan lock där alla verktyg rostade på några dagar, så det känns som att fukten kommer åt allt som inte är lufttätt...vilket gör att jag kanske inte kan bygga egna lådor av formplyfa om de inte är helt täta... Hmm...känner mig lite vilsen... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Decoy 0 Postad 28 Oktober , 2008 så där mkt fukt som du beskriver är inte normalt - någonstanns kommer vatten in! Personligen skulle jag, även om det ser fint ut inte klä mitt motorrum med ngn matta pgr av brandrisken - även om mattan är brandsäker så fastnar damm, fett, olja, bensin etc med tiden på den och gör den brandfarlig. Att alltid ha igång en fläkt är ju helt förkastligt och under gång så har du förhoppningsvis en mottorrumsfläkt... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 28 Oktober , 2008 Av egen erfarenhet kan jag säga att vatten kan ta sig in på sätt som man minst kan ana, exempelvis via bultar till badbrygga och trimplan eller att det rinner innanför skrovisoleringen. Motorrummet är väl också lägsta punkten, så det kan komma in vatten någon annanstans som sen letar sig fram. Likväl kan motorn framstå som tät när den är avstängd eller går på tomgång, men att det läcker minimalt när man gasar upp och trycket i ledningarna är högre. Jag skulle aldrig ha matta under motorn. Enda skälet för är att man vill kunna skryta om att man är en så extremt pedant att man aldrig spiller olja, glykol etc när man servar motorn. Bättre är då att ha en helt blank yta som går att göra ren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 29 Oktober , 2008 Det konstiga är att jag har aldrig upplevt kondens i någon av mina båtar ?? Kondens uppstår när en kall yta och varm yta/luft möts ,eller är mycket nära varandra ! Är din båt Svart i ytterfärgen ? Får du ''vattendimma'' även på motorn ,så den nästan ser blöt ut ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dawa 0 Postad 29 Oktober , 2008 Härligt med massa nya förslag =) Matta i motorrummet tar jag bort från önskelistan pga ovanstående tips, men under själva motorn har det aldrig varit aktuellt heller utan bara på sidorna som på bilden. Jag har en sump/kölsvin under motorn där länspumpen står och det står oftast en dryg cm med vatten där. Det är mycket riktigt båtens lägsta punkt. Har inte reflekterat över att det alltid står vatten där då länspumpen ju inte kan ta sista centimetern så att säga. Motorrumsfläkt har jag med slang, samt ytterligare en slang utan fläkt på bb sida samt två ventiler utan slang på sb sida. Båten är helt vit. (Min avatar) Jag har för mig att motorn också blir täckt i fukt som du beskriver Jocke. Framförallt så blir motorrumsluckans tätningslist blöt. Samt hela insidan av den luckan, vilket gör att när jag öppnar den så rinner det liksom och droppar från den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 29 Oktober , 2008 ..sitter det motorrumsisolering på luckan ? ..om inte så är det klokt att börja där ! Isoleringen har en hämmande effekt på kondensen .. Detta var ingen lätt nöt att knäcka , finns inga direkt givna svar/lösningar .!?!?! Lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dawa 0 Postad 29 Oktober , 2008 Det finns ingen direkt motorrumsisolering på luckan, inte någonstans alls i motorrummet faktiskt, något jag tänkt åtgärda under vintern. Luckan är täckt med en svart plastliknande yta på insidan och är ganska styv, kanske plywood på insidan... Det är ju en ganska stor lucka, som på utsidan är stoppad och fungerar som soldäck. Bifogar en bild på den. Främre delen av luckan är också stoppad och fungerar som ryggstöd till soffan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser