Gå till innehåll
lördag 05 april 2025
Bayliner3255

stålpropellrar till Bayliner 3255 Avanti

Rekommendera Poster

Tar gärna emot tips om hurdanna stålpropellrar jag borde skaffa till min Bayliner 3255 Avanti med 2 x Barr Marin 320hk, Volvo SX drev. För tillfället alupropellrar 14,5x19 max fart 37kn 4950rpm, marchfart 24kn 3300-3400rpm. Motorernas rekommenderade max varvtal 4400-4800. marchfart 24kn 3400rpm. Söker också manual för Volvo SX drev 2000-2001 årsm. Tacksam för erfarenheter och tips.

Senast ändrad av Bayliner3255 | 17 oktober 2008 | 12:42

post-10006043-1394235653,3249_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lägg på stålproppar med samma mått som du har så sjunker varvet ca:200rpm och farten går nog upp ett par knop

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ang. stålpropparna så är det väl svårt med generella riktlinjer när man vill veta exakt, jag skulle personligen inte lägga ut ett antal tusen baserat på ett antagande att det funkar, det ska ju vara optimalt om det ska vara värt det.
Är det inte därför som (vissa) återförsäljare låter dig byta propeller tills du hittat rätt till just din båt.

Ska du handla i Sverige så är det väl inga problem, hitta en återförsäljare där du får byta tills du hittar rätt, men ska du beställa från USA t ex så måste du ju veta att den blir perfekt innan du slår till. Då har du två alternativ som jag tycker verkar vettiga.

1. Låna (?) och testa dig fram tills du hittar en som funkar och köp exakt samma modell.

2. Leta upp någon som har exakt samma modell på motor och drev och kolla vad de kör på och beställ en likadan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

.. min första undran är !  vad vill du få ut av att byta till stålisar ?

...   vad saknar du och/eller vad eftersträvar du ?

**.. helt klart så övervarvar du motorn , men eftersom du inte ska köra på fullt så är det säkert inga problem . Fördelen med ''lite små proppar''  är att den blir stark och startsnabb . Tänk på att det blir massor med kg när man lägger ihop  ,fulltank  plus vatten plus packning, fler personer ombord, osv . **

Senast ändrad av Jocke-SeaRay | 18 oktober 2008 | 11:00

post-11345-1394235653,4873_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är ute efter att få ned maxvarvtalet till rekomenderat och därmed marchfart med mindre varvtaloch därmed bättre bränsle ekonomie. Skulle gärna också vilja veta på vilket varvtalsområde bästa vrid/ekonomi kan fås.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...