Gå till innehåll
söndag 19 januari 2025
denne

Skadad propeller..

Rekommendera Poster

Hej..det saknas ca 5mm längst ut på ett av bladen på min propeller...tror ni det funkar att köra ändå ? eller hur känsligt är det för obalans etc

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja - det går att köra med - en kortare bit.

Jag skulle lämna in den på rep - gjorde det själv förförra sommaren - kosta 500:-.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kortare bit ? Mja jag tänkte om man kunde behålla den som den är eller slipa bort lite på dom andra bladen...för viktens skull....kör alltid sakta typ 10 knop så sålänge det inte blir en jätte förlust av effekt eller obalans så kvittar det....men jag vet inte hur känsligt det är ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du har nu obalans i propellern och detta kommer direkt att påverka slitaget/livslängden på lagren i ditt drev eller axel. Det är aldrig bra att köra med skadade saker. Och skadan påverkar mer ju längre ut den sitter på proppen, så är det längst ut så är det sämsta stället att ha skadan.

Senast ändrad av Diesel_Pelle | 17 oktober 2008 | 11:35

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

FotenAjdå..jaja då får jag försöka hitta en annan propp...

Om någon har en liggandes i garaget så skicka ett mail till mig.

Johnson 55 hk -79 årsmodell.....ny eller beg..Sökes

/ Denne

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför inte lämna in den på reparation. Det är inte speciellt dyrt. I Stockholm så finns t ex Propellertrim. www.propellertrim.se

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja jag har kollat upp det nu...ca 1000kr skulle det kosta...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lönar det sej? En ny propeller typ J70 14x13  J70 13 3/4x15 J70 14x15 kostar 1250kr.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

..klassiskt ! 

-Dum och snål .

Du borde vara mer förstående om att saker och ting skadas av obalans ! ..hur hade du gjort på din bil om du skadat en fälg vid en kantstöttning och fälgen blev i obalans???????

-Vaför är man inte mer rädd om sina saker ?

post-11345-1394235653,5498_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja.. jag skulle fixa det hela.. Är det en som troligen Aluminiumpropp väger den inte så mycket så den belastar nog inte den pågående obalansen jättemycket.. Propellerbjörn är oxå en seriös och bra firma runt sthlm.. men kolla begagnat först.. Fanken Jocke Searay är du i Thailand redan?? Vi var där i från 24 dec till 12 februari .. men blir hemma i år.. var är ni??Skrattande

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

inte vet jag vad ni får era fantasi priser i från ,men en oginal proeller till omc ex 131/4x17 763463  kostar 2,363:-

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sorry, jag antar att ni har samma priser på reservdelar som ert östra grannland.

Prislistan är på €. 1 € = ca 10 kr.

Hinta  9.9~15 J15 9 1/2 X 10 85.00 button.png 20, 25, 30 J25 10 X 15 99.00 button.png 40, 48, 50 J48 12 1/2 X 13 109.00 button.png J48 12 1/4 X 15 109.00 button.png 45~140(20) J70 14 X 13 125.00 button.png J70 13 3/4 X 15 125.00 button.png J70 14 X 17 125.00 button.png 115~250(25) J150 15 X 17 139.00 button.png J150 15 1/2 X 15 139.00 button.png

Evinrude / Johnson

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Angående tidigare inlägg, glöm bort det. Kopieringen sket ner sej.

Men jag köper en propeller till 55 hp Johnsson för 1250€

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

priserna jag har är från svenska generalagenten Fische marine.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...