Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
Tinca

Tomgångsproblem Suzuki 15 4-takt

Rekommendera Poster

God morgon.

Är inte speciellt kunnig på motorer tyvärr, så här kommer mina frågor?

Har som sagt en 15 hästars 4-takt från-97. Nu till mitt stora problem motorn är lika lättstartad som vanligt´ , men när jag trycker in choken och släpper av på gasen bluddrar det bara till och sen är den stendöd.om jag håller ett högre varav så går den men det låter typ som förgasarsmällar med jämna mellanrum. När den dör så är den lika lättstartad igen men samma problem uppstår ett antal ggr. Men det är ett nytt problem gick som en klocka tidigare i höstas. Men efter mycke strul så går den som vanligt och jag kan köra på låga varv så länge jag vill och den svarar direkt på gas som vanligt.(det tog cirka 30 min innan jag fick den att gå okej igår) Jag har bytt stift men inte blev det bättre av det, har även rengjort tanken men det spelade tyvärr ingen roll.

Tacksam för lite tips och ideer.

Mvh Tinca

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förgasarsmällarna beror på att motorn får för lite bensin, troligen p g a skit eller vatten i förgasaren orsakad av dålig bensin. Om motorn går bra nu igen så är ju förhoppningsvis problemet ur värden, men se till att byta bränslefilter och slå i ett par flaskor K-sprit för att få bort ev vatten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den går bra efter ett tag när jag dragit tillräckligt i start snöret..Problemet uppstår tyvärr varje  dag när den ska igång första gången..Hur svårt är det att byta bränslefilter för mig med tummen mitt i handen.Ska testa med K-sprit nu på tisdag, tömde iofs tanken sist och fyllde på ny soppa för att slippa vatten i tanken..

Tack för hjälpen återkommer på tisdag kväll och rapporterar om K-spriten har hjälpt..

Mvh Pera

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Äntligen funkar den..

Plockade bort förgasaren och rengjorde den grundligt, sen dess har den gått som den ska igen. var inte speciellt svårt att fixa.Troligen var det väl vatten i förgasaren??

Mvh Tinca

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...