volvo-penta 0 Postad 16 Oktober , 2008 Hej. tänkte köpa en elmotor är det någon som har erfarenhet av Shakespeare motorn. är den ett bra köp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kallsund 0 Postad 17 Oktober , 2008 Hej. Vad är det för pris och prestanda på den? Har själv en Fladen 43 lbs. som kostade 1195 kr. Funkar fint. Skulle tro att dessa två kan vara jämförbara kvalitetsmässigt(?) mvh Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
volvo-penta 0 Postad 17 Oktober , 2008 prestandan är 54lbs priset 2000kr. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kallsund 0 Postad 17 Oktober , 2008 Låter klart prisvärt tycker jag, utan att ha sett den. Förmodar att den liksom dom flesta är kinesiska. Tror inte kvaliteten är ngt. större bekymmer på en elmotor (Annars är ju debatten på MG rätt vild ang. parsun-motorerna , vilket faktiskt börjar bli lite smålöjligt). Vet inte vad en Minn Kota 54 kan gå på (Det tredubbla?) mvh Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
volvo-penta 0 Postad 17 Oktober , 2008 minn-kota 50 går väl på ca 4000kr.lite onödigt dyrt tycker jag, men man vill ju inte köpa något (skräp) heller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kallsund 0 Postad 17 Oktober , 2008 Nä, det är klart. Min farbror har en lite äldre Minn Kota. Det som jag noterade var att motorfästet på den var i metall, medan på min Fladen är det i plast. Bägge materialen funkar ju helt ok fast metall känns ju alltid lite gedignare. Vet du hur det är på Shakespearen? mvh Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 188 Postad 17 Oktober , 2008 Det som är risk med låg- och mellanprismodeller på elmotorer att alla effektlägen (förútom full effekt) åstadkomms genom förkopplingsmotsånd, vilket innebär att stor del av effekten blir förlusteffekt. På dyra modeller skall det sitta en tyristor, dvs försumbara effektförluster vid lågfart. Då brukar hastighetsregleringen också vara steglös, medan vid förkopplingsmotstånd brukar det vara fasta effektläge. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
volvo-penta 0 Postad 17 Oktober , 2008 Mors motorfästet är i metall. hastigheten regleras med fem lägen framåt och två bakåt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kallsund 0 Postad 17 Oktober , 2008 Sedärja. Man lär sig ngt. nytt varje dag Min har oxå fem fasta lägen har jag för mig. mvh Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
knota 2 Postad 17 Oktober , 2008 Sista Fiske För Alla har en test på elmotorer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Hallkvist Postad 29 Oktober , 2008 http://www.torqeedo.com/en/hn/home.html Vad jag har märkt tycker jag att dessa är överlägsna, både i livslängd och i prestanda med kraft och varvtal. Dessa motorer är dyrare än dem flesta men du har en motor livet ut. Det är litiumbatteriet som kostar lite extra. Torqeedo Cruiser är extremt kraftfull när det gäller elmotorer. Denna motorn lånade jag från jobb och satte på en Suzumar 225 DS gummibåt och man kunne enkelt gämföra den med en 2,5 hk suzuki motor. Hörde inte ett ljud och ändå komma jag säkerligen upp i 6-7 knop med den. Skulle jag varit du skulla jag satsat på en sådann. Det är inget du förlorar på iallafall. MVH: Simon Hallkvist! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Brodur 0 Postad 29 Oktober , 2008 Intressant motor! Tydligen är det Watski som är svensk generalagent. I och för säg har ju även Minn Kota motorer i samma klass och de är väl i ungefär samma prisklass. Men då finns de naturligtvis även med fjärrkontroll etc. Hur vet du förresten något om livslängden? De närmaste åren kommer vi säkert att se en otrolig utveckling vad gäller motorkraft och batterikapacitet för elmotorer. Det räcker med att kolla framväxten på landbacken av alla rörelsehindrade (som nu inte alls är det) med sina snabba permobiler. 24 volt, som de marina elmotorernas värstingmodeller har idag, kommer säkert att öka till 36, 48 och 72. Batterierna kommer att vara av lithiumkomposit och lättare samt kraftfullare och miljövänligare än blybatterierna. Snart kommer alla, när de nöjer sig med att ligga under 10 knop, att kunna ta sig fram ljudlöst på våra vattenvägar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser