Gå till innehåll
torsdag 13 februari 2025
volvo-penta

elmotor

Rekommendera Poster

Hej.

tänkte köpa en elmotor är det någon som har erfarenhet av Shakespeare motorn.

är den ett bra köp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Vad är det för pris och prestanda på den?

Har själv en Fladen 43 lbs. som kostade 1195 kr. Funkar fint.

Skulle tro att dessa två kan vara jämförbara kvalitetsmässigt(?)

mvh

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låter klart prisvärt tycker jag, utan att ha sett den. Förmodar att den liksom dom flesta är kinesiska. Tror inte kvaliteten är ngt. större bekymmer på en elmotor (Annars är ju debatten på MG rätt vild ang. parsun-motorerna Förvånad, vilket faktiskt börjar bli lite smålöjligt).

Vet inte vad en Minn Kota 54 kan gå på (Det tredubbla?)

mvh

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

minn-kota 50 går väl på ca 4000kr.lite onödigt dyrt tycker jag, men man vill ju inte köpa något (skräp) heller.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nä, det är klart. Min farbror har en lite äldre Minn Kota. Det som jag noterade var att motorfästet på den var i metall, medan på min Fladen är det i plast. Bägge materialen funkar ju helt ok fast metall känns ju alltid lite gedignare. Vet du hur det är på Shakespearen?

mvh

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det som är risk med låg- och mellanprismodeller på elmotorer att alla effektlägen (förútom full effekt) åstadkomms genom förkopplingsmotsånd, vilket innebär att stor del av effekten blir förlusteffekt.

På dyra modeller skall det sitta en tyristor, dvs försumbara effektförluster vid lågfart. Då brukar hastighetsregleringen också vara steglös, medan vid förkopplingsmotstånd brukar det vara fasta effektläge.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sedärja. Man lär sig ngt. nytt varje dag Glad

Min har oxå fem fasta lägen har jag för mig.

mvh

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sista Fiske För Alla har en test på elmotorer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Hallkvist

http://www.torqeedo.com/en/hn/home.html

Vad jag har märkt tycker jag att dessa är överlägsna, både i livslängd och i prestanda med kraft och varvtal. Dessa motorer är dyrare än dem flesta men du har en motor livet ut. Det är litiumbatteriet som kostar lite extra.

Torqeedo Cruiser är extremt kraftfull när det gäller elmotorer. Denna motorn lånade jag från jobb och satte på en Suzumar 225 DS gummibåt och man kunne enkelt gämföra den med en 2,5 hk suzuki motor. Hörde inte ett ljud och ändå komma jag säkerligen upp i 6-7 knop med den.

Skulle jag varit du skulla jag satsat på en sådann. Det är inget du förlorar på iallafall.

MVH: Simon Hallkvist!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Intressant motor! Tydligen är det Watski som är svensk generalagent.

I och för säg har ju även Minn Kota motorer i samma klass och de är väl i ungefär samma prisklass. Men då finns de naturligtvis även med fjärrkontroll etc.

Hur vet du förresten något om livslängden?

De närmaste åren kommer vi säkert att se en otrolig utveckling vad gäller motorkraft och batterikapacitet för elmotorer. Det räcker med att kolla framväxten på landbacken av alla rörelsehindrade (som nu inte alls är det) med sina snabba permobiler. 24 volt, som de marina elmotorernas värstingmodeller har idag, kommer säkert att öka till 36, 48 och 72. Batterierna kommer att vara av lithiumkomposit och lättare samt kraftfullare och miljövänligare än blybatterierna. Snart kommer alla, när de nöjer sig med att ligga under 10 knop,  att kunna  ta sig fram ljudlöst på våra vattenvägar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...