Gå till innehåll
lördag 15 februari 2025
andre

Projekt tankar

Rekommendera Poster

Nu när löven faller och båten är upptagen, börjar jag i vanlig ordning fantisera om nya projekt.

Vad har ni andra på gång och vad blev gjort till förra säsongen.

Själv sitter jag och funderar om jag har möjlighet att göra en ny topp till vår båt.

Det vore kul att se bilder och beskrivningar på era projekt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo

nog finns det planer. Har precis fått hem 10m möbeltyg som (förhoppningsvis) ska bli nya dynor. Mallar till dynor ligger och väntar på trp till en dynleverantör. Sedan blir det att sy för glatta livet.

Ordentlig vattentank ska fixas, inköpta winchavlastare med brytblock ska monteras, nya hyllor på sidorna ska fixas, gammal tråkig klädsel i tak ska bytas, mm mm. Så nog har man planer allt. Frågan är om det finns tid över till att fota och dokumentera. Vi får se.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej jag har inga projekt vad rör tankarna. Har nu 200 l vatten och 60 liter diesel.

Möjligen skulle en ökning av toatanken vara bra.

Motorn fungerar helt OK efter renovering och S-drevet lunkar på. Ska tappa ur all olja då jag tyckte det möjligen var något missfärgat de första dropparna som kom ut vid oljekoll. Det är ganska lätt att byta tätningsringar om det skulle vara lite vattenintrång.

Ny matta skulle inte skada. Eller om man skulle lägga in durkplywood. Men matta ger väldigt bra grepp när det lutar vilket det ofta gör på segelbåt. Det blir ibland att man går på inredningen, kojkanter och navigationsbord/pentry.

Tänker varje vår att jag ska byta bottengenomföringar men efter bryttest håller de ett år till oftast. (Lång stång sticks in och sen tar man i.)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska fixa mer avställningsyta i pentryt. Har en liten oljeläcka som jag inte hittar.

Ny sprayhood o sittbrunnskapell.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För min del blir det inredningsjobb som hägrar.. båtskrället är helt tom på inredning. som ett brev på posten så kom ju Praktiskt båtägande passande med inredningsspecial! mycket nyttig info för er som funderar på nytt. har än så länge bara byggt en soffa. nästa avdelning är akterruffen som ska få en ny väggbeklädnad, takpanel, ny toalett, ny säng. dvs allt nytt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kommer att installera ankarspel, sätta på mantåg, olja och lacka lite inredning, extra förfilter, fortsätta förnya elen och ev. sollpanel(er).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har byggt en båt med masten i aktern. Den finns på min hemsida www.nogg.se/bohj. Jag skall montera två centerbord och ett förstag till med ytterligare ett segel typ Wishbonerigg för att kunna kryssa bättre. Det är ont om nya konstruktioner på båtsidan. Jag bygger först en modell och ser om det funkar, sedan kan man börja bygga en i full skala. Så gjorde man alltid förr på varven. Finns det någon som vill utveckla min ide så får man gärna överta min båt. Den skall egentligen skalas upp till dubbla storleken med höj och sänkbar ruff, trimtankar mm.

post-29037-1394235668,1513_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag byggde ju ny mast ifjol så nu blir det en matchande bom. Samt så har jag lovat mig själv att bygga en ny reling då jag åkte utan i sommar eftersom den gammla pajade när min gammla mast gick av.... Nu har jag renskarapat botten också så dränka den i linolja och målas ska ju också göras....   Tror inte det år bli klar faktist.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi sålde vår båt för en månad sedan efter att i 6 år haft många roliga projekt som förverkligades underpresseningen på varvet.

Men NU.....ska vi bygga en hel båt. Kontrakt på en Linjett 37 skrivs i december och bygget startar i februari-mars så vi behöver bara ha abstinens halva vintern.Tyst

Sedan blir det bara projekt och inget sjöliv på 1½ år Gråter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...