Gusta 0 Postad 16 Oktober , 2008 Hoj,måste få tag i et kylskåp,kanske box,men dom verkar att va dyra. Vad tror ni om coolmatic,kyla utan kompressor,är det nåt att ha,måste ju vara liten strömförbrukning Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst urban-medin Postad 16 Oktober , 2008 Hej, jag köpte en sådan här på Jula http://www.jula.se/e-Sales/esa/default.jsp 369:- och täcker mina behov. Jag har en solcell och den har kapacitet för den boxen. Bra, man packar den hemma eller i affären och kör med cigkontakten i bilen tills man kommer till båten. Bra kyla är det i den och håller framförallt smör/ ost osv. Den är inte stor, men billig och bra. /Urban Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gusta 0 Postad 16 Oktober , 2008 Hmm,hur länge är du ute då,om du ligger still 2dar,har du ström kvar då,står det nåt på den,strömförbrukning? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arosa 1 Postad 16 Oktober , 2008 Enl Julas hemsida drar den 3.5 Amp, vilket ger 84Ah per dygn....är nog för hög förbrukning för de flesta båtägare..en kompressor-kyl drar ju betydligt mindre men är också betydligt dyrare... Kjell Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst urban-medin Postad 16 Oktober , 2008 Inga problem att ha den igång ett par veckor. Är det en dag utan sol så stänger jag av boxen när vi lägger oss och sätter igång den på morgonen direkt(Fortfarande svalt). Jag har två batterier och kapaciteten är c:a 120 timmar på dom tillsammans. Nej jag har aldrig kört batterierne tomma. Laddaren laddar med god marginal c:a 4-4,5 det boxen kräver 3,5 och antagligen behövs inte ens de försiktighetsåtgärder jag sysslar med med att stänga av boxen, utan batterierna klarar säkert det lilla nedgång som blir då. Kanske jag har haft tur, men jag har fulla batterier och kallt smör Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst urban-medin Postad 16 Oktober , 2008 Vill också tala om att jag har inga andra förbrukare på batterierna kallt smör på mackan är viktigare. Nu är inte boxen stor, men täcker det behov vi har. Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 16 Oktober , 2008 En liten kompressorkyl klarar sig nog med 15 Ah/dygn. Det är mycket beroende av omgivningstemperatur. Kylboxen vi har med kompressor är på c:a 40 liter och drar 20-40Ah/dygn. Det är svårt att få till 84 Ah/dygn med solpanel och risk för att batterierna skadas när de djupurladdas några gånger. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
575fredrik 8 Postad 16 Oktober , 2008 Hej. Jag har en Waeco coolmatic cf-18 och är helnöjd. När jag köpte den så var det den som drog minst ström på marknaden (0,4a i medel) Visst. smakar det så kostar det, men nöjd kommer du att bli. Och som det är sagt tidigare det är aldrig bra att dra ur batterierna mer än hälften (12,3v) det minskar livslängden samt att ett djupurladdat batteri har svårare att ta emot laddning. //Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gusta 0 Postad 16 Oktober , 2008 Ok,jag får fundera lite,hade ett kompressorskåp i förra båten,det var aldrig problem,men smakar det så kostar det som sagt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tobbz 0 Postad 17 Oktober , 2008 Ville bara tipsa dig om Båtaccenten i stockholm. Jag tittade runt på olika boxar och då sålde dom ut en CDF-35 30 liters box för 4590:- inkl. frakt. CDF modellen är den innan CF, så istället för flashig display när du kan ställa in tempen så är det skjutreglage, funkar aldeles utmärkt. Så kolla gärna runt innan du handlar en Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gusta 0 Postad 17 Oktober , 2008 Det ska jag göra,absolut Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser