Gå till innehåll
måndag 24 februari 2025
Micke_40

jag skall lyfta av min utombordare skulle vilja ha lite tips o råd och kunskap

Rekommendera Poster

Hej

jag har en suzuki dt85 hk tänkte jag skulle lyfta av den. har aldrig lyft av en utombordare tidigare så jag är lite osäker på den där lyftögla sitter uppe på toppen på motor om den är för att lyta hela utombordaren eller om den är bara för själva motor. om den nu är för det. i så fall om den är nu det sitter så centerat att motorn hänger rakt ? mvh micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lyftöglan är som du redan antagit till för att lyfta utombordaren, dvs motor, rigg och drev. Den sitter på det praktiskt möjliga optimala platsen men finjusteringar får som vanligt göras med handkraft (inte tungt). lycka till med jobbet/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Några saker jag blivit tipsade om när jag ställt samma fråga till vänner:

1) Var noga med att kontrollera att alla kablar och vajrar är borta helt så ni inte behöver avbryta och strula med sånt under själva lyftet

2) Var gärna tre stycken. Två som står uppe på båten med spännband eller liknanade runt axlarna för att på ett bra sätt kunna fördela vikten, och sen en som står på marken och styr själva lyftet

3) Ta gärna av propellern innan flytten. Trist att tappa kontrollen över motorn och dunsa i med proppen i marken. En stålpropp håller kanske för lite större smällar, men en plast/aluminium kan säkert skadas

Hur har du tänkt förvara din motor över vintern? Har du nåt ställ eller nån annat smart sätt att ställa den på? Just den frågan har inte jag löst själv än

Senast ändrad av ThomAh | 16 oktober 2008 | 07:27

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

förvaringen var det första problemet jag hade men det löste sig genom min kompis kände någon som kunde undvara liten plats till den hade jag nu inte haft någon plats till den så hade den fått sitta kvar i år

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Själv har jag en rätt stor lägenhet med överblivet utrymme, så jag ska ha den hemma. Men jag vet inte hur jag ska ställa upp den bara. Måste lösa det på nåt sätt

/thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Yes,

Lyftögla finns på i pricip alla utombordare, vilket bör finnas på Din också, och är till för att lyfta hela motorn, inga som helst problem!  TIPS! Tänk efter om du känner någon som driver en bilverkstad eller någon som du kan tänka dig fråga som driver en bilverkstad. I bilverkstaden finns normalt sett en motorlyft, vilken passar perfekt att lyfta med! bara med enkel handkraft att hålla i skeddan för att styra in den i tex ett bagaeutrymme för transport eller enkel handkraft för att justera den i sidled vid montering på båt etc...

Dår du tag på någon verkstad / bilverkstad som har en motorlyft så kanske du för en mindre slant kan få låna verkstaden en helg-dag så har du dessutom lokal och verktyg vilket underlättar!

LYCKA TILL!

( på bilden lyfter vi ur kartongen med en Honda 130Hk i 225Kg. slet av pappen och demonterade stålställningen och lyfte därefter motorn i lyftögeln - superenkelt!)

post-20224-1394235653,1303_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...