Zwen 280 Postad 15 Oktober , 2008 Hej, Är det någon som vet vilka detaljer, utom det mest uppenbara då förståss, som skiljer mellan lastbilsdieseln TD41 och marindieseln AQAD41? Jag tänker då inte på de yttre grejorna som limpa, värmeväxlare och sådana typiska marineringstillbehör, utan mer inuti motorn. Jag vet att t.ex. den amerikanska 6,5 l V8-dieseln bl.a. får sänkt komp i marinversionen. Vad jag kan komma på på rak arm så lär det väl bli frågan om värmeväxlaren, anpassning mot drevet, vattenpump, oljekylare, kanske turbon behöver vara en annan t.ex.? Skulle man kunna ta en bra beg TD41 och plocka på marintillbehören och sedan leva lycklig ett tag, eller kommer det att gå åt skogen? /Sven Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wetallt 3 Postad 16 Oktober , 2008 Insprutningspumpen är i allafall nerställd på marinmotorn, fick jag erfara på en TD120 kontra TAMD 120 Volvo, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser