Gå till innehåll
måndag 23 december 2024
Zwen

TD41 kontra AQAD41

Rekommendera Poster

Hej,

Är det någon som vet vilka detaljer, utom det mest uppenbara då förståss, som skiljer mellan lastbilsdieseln TD41 och marindieseln AQAD41? Jag tänker då inte på de yttre grejorna som limpa, värmeväxlare och sådana typiska marineringstillbehör, utan mer inuti motorn. Jag vet att t.ex. den amerikanska 6,5 l V8-dieseln bl.a. får sänkt komp i marinversionen.

Vad jag kan komma på på rak arm så lär det väl bli frågan om värmeväxlaren, anpassning mot drevet, vattenpump, oljekylare, kanske turbon behöver vara en annan t.ex.?
Skulle man kunna ta en bra beg TD41 och plocka på marintillbehören och sedan leva lycklig ett tag, eller kommer det att gå åt skogen?

/Sven

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Insprutningspumpen är i allafall nerställd på marinmotorn, fick jag erfara på en TD120 kontra TAMD 120 Volvo,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...