karnor 0 Postad 15 Oktober , 2008 Hello!Är för mig att jag någonstans läst om VPs äldre motorer och vad dom förbrukar på fullgas/tim.Är för mig att tex AQ130C drog 30 liter i tim på maxvarv och 20 liter vid 500rpm under..Vet någon vart jag kan ha läst detta och vet någon vad VPs diesel AQAD41 drar i tim? Mvh Matte nyfiken Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 720 Postad 16 Oktober , 2008 En liten tumregel för diesel: Förbrukningen är ungefär 0,197liter/hk/h. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenneth_S 137 Postad 16 Oktober , 2008 Vet du om det finns någon liknande tumregel för bensinare...? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
karnor 0 Postad 16 Oktober , 2008 Ok alltså 0,197x200=39,4liter i Tim! Jo det är nog rätt. Hmmm 2x39,4=78,8literx15,5kr på sjön =1221kr i timmen Jag får nog dra ner lite på gasen...Huga Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 720 Postad 17 Oktober , 2008 Om Du hittar 200hk i en 41:a så är Din beräkning riktig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FredrikB 1 Postad 17 Oktober , 2008 Ja, det ska man ju göra enligt Volvo Penta Men resonemanget är väl lite väl teoretiskt? Vem kör på fullvarv längre än mycket korta stunder (jag har gjort det 3 minuter på två år..)? Du kan räkna med 1,4 l/nm på en 41:a i marschfart (3500 varv om jag minns rätt). Puttrar du på 1600 varv är det nästan hälften. Det är vad jag har hört från diverse mycket rutinerat varvsfolk och stämmer ganska bra med mina drygt 2l/nm med dubbla motorer när vi åker i lagom planingsfart 23knop (3300 varv). /Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 720 Postad 17 Oktober , 2008 200 hk i 41:a? Njae, inte på svensk miljödiesel. Däremot är vevaxeleffekten i närheten av 200 hk och propelleraxeleffekten 185-190 hk vid 3.800 rpm om Du kör på diesel av Europastandard, vilket Volvo Penta använder när de specar sina motorer. Om Du läser i Volvos publikationer står det: Handelsbränsle kan avvika från denna specifikation, vilket påverkar effekt och bränsleförbrukning. Det står också tätortsdiesel i Sverige kan medföra en effektminskning med 5% och en öking av bränsleförbrukningen med 2-3%. Denna uppgift om -5% effektminskning är dock snäll, det finns motorer som i bänken tappat 9% med svensk miljödiesel. 0,197 l/hk/timme för AD41 är inte teoretiskt, men vi kan avrunda till 0,2 l/hk/timme för enkelhetens skull. Dagens Penta-dieslar (D3, D4, D6) har en förbrukning mellan 0,183 och 0,2 l/hk/timme. Däremot är det nog väldigt få som åker med reglaget i botten någon längre stund. För övrigt skulle det ju kunna vara så att t.ex båtvikt, skrovform, propellerval osv. kan påverka bränsleförbrukningen... 1 l/nm/41-motor vid 3.300 rpm och 23 knop låter mycket intressant och den siffran skulle jag också vilja komma ner till. Men jag säger som Tony Rickardsson: Jag är inte bitter! Grattis! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FredrikB 1 Postad 18 Oktober , 2008 Sedär, nu kom jag plötsligt på varför jag inte skrivit något på Maringuiden på några månader. Ajöss. Senast ändrad av FredrikB | 18 oktober 2008 | 19:02 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 18 Oktober , 2008 2 deciliter per hästkraft och timme innebär 3,6 liter i timmen för min D1-20. Med en fart på 5,5 knop skulle de innebära 0,7 liter per sjömil. den drar knappt hälften, vad gör jag för fel? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 720 Postad 18 Oktober , 2008 Fel...? Du är klok nog att inte åka med fullt spjäll. Om Din D1-20 vid viss fart drar 1,8 l/h torde motorn ha ett varvtal om c:a 2.300 rpm. Prova köra på 3.200 rpm ska Du se att virveln i tanken blir lite större... Vid det varvtalet vill den ha c:a 4,5 l/h vid körning i bänk. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenneth_S 137 Postad 20 Oktober , 2008 Hhhhmmm... men blev det något svar på om det finns liknande räknetal/tumregel för bensinare... såg inget svar om det vid min tidigare fråga iaf... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lyran 0 Postad 20 Oktober , 2008 Vet ej vad det blir i liter men man brukar räkna med 300g/hk/h Stämmer oförskämt bra... //Lyran Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenneth_S 137 Postad 22 Oktober , 2008 Sökte lite på bensin vikt, och fick bl a fram att 1 liter bensin väger c:a 0,75 kg... http://hd.se/mer/2006/12/13/koldioxiden-vaeger-tungt-naer-du/ http://jinge.se/allmant/varfor-beskrivs-koldioxidutslapp-i-vikt.htm (lite längre ner i stycket, bland svaren på frågan) Om någon mer matematiskt sinnad än mig vill räkna ut vad detta kan tänkas mynna ut i... varsågoda att börja räkna... jag började, och det slutade med huvudvärk... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lyran 0 Postad 22 Oktober , 2008 Du ser... För mig blir det då: 320hk x .3= 96 kg/h 96/.75= 128 l/h Stämmer ganska bra, tyvärr... Tur att man inte kör fullgas så mkt :-) //lyran Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser