Gå till innehåll
tisdag 11 februari 2025
karnor

AQAD41 liter/tim?

Rekommendera Poster

Hello!Är för mig att jag någonstans läst om VPs äldre motorer och vad dom förbrukar på fullgas/tim.Är för mig att tex AQ130C drog 30 liter i tim på maxvarv och 20 liter vid 500rpm under..Vet någon vart jag kan ha läst detta och vet någon vad VPs diesel AQAD41 drar i tim?

Mvh Matte nyfiken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok alltså 0,197x200=39,4liter i Tim! Jo det är nog rätt.

Hmmm 2x39,4=78,8literx15,5kr på sjön =1221kr i timmen Jag får nog dra ner lite på gasen...Huga

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det ska man ju göra enligt Volvo Penta Glad

Men resonemanget är väl lite väl teoretiskt?
Vem kör på fullvarv längre än mycket korta stunder (jag har gjort det 3 minuter på två år..)?

Du kan räkna med 1,4 l/nm på en 41:a i marschfart (3500 varv om jag minns rätt).
Puttrar du på 1600 varv är det nästan hälften.

Det är vad jag har hört från diverse mycket rutinerat varvsfolk och stämmer ganska bra med mina drygt 2l/nm med dubbla motorer när vi åker i lagom planingsfart 23knop (3300 varv).

/Fredrik

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

200 hk i 41:a? Njae, inte på svensk miljödiesel. Däremot är vevaxeleffekten i närheten av 200 hk och propelleraxeleffekten 185-190 hk vid 3.800 rpm om Du kör på diesel av Europastandard, vilket Volvo Penta använder när de specar sina motorer.

Om Du läser i Volvos publikationer står det: Handelsbränsle kan avvika från denna specifikation, vilket påverkar effekt och bränsleförbrukning. Det står också tätortsdiesel i Sverige kan medföra en effektminskning med 5% och en öking av bränsleförbrukningen med 2-3%. Denna uppgift om -5% effektminskning är dock snäll, det finns motorer som i bänken tappat 9% med svensk miljödiesel.

0,197 l/hk/timme för AD41 är inte teoretiskt, men vi kan avrunda till 0,2 l/hk/timme för enkelhetens skull. Dagens Penta-dieslar (D3, D4, D6) har en förbrukning mellan 0,183 och 0,2 l/hk/timme. Däremot är det nog väldigt få som åker med reglaget i botten någon längre stund.

För övrigt skulle det ju kunna vara så att t.ex båtvikt, skrovform, propellerval osv. kan påverka bränsleförbrukningen...

1 l/nm/41-motor vid 3.300 rpm och 23 knop låter mycket intressant och den siffran skulle jag också vilja komma ner till. Men jag säger som Tony Rickardsson: Jag är inte bitter! Grattis!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sedär, nu kom jag plötsligt på varför jag inte skrivit något på Maringuiden på några månader.
Ajöss.



Senast ändrad av FredrikB | 18 oktober 2008 | 19:02

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

2 deciliter per hästkraft och timme innebär 3,6 liter i timmen för min D1-20.  Med en fart på 5,5 knop skulle de innebära 0,7 liter per sjömil.  den drar knappt hälften, vad gör jag för fel? Flört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fel...? Du är klok nog att inte åka med fullt spjäll. Om Din D1-20 vid viss fart drar 1,8 l/h torde motorn ha ett varvtal om c:a 2.300 rpm.

Prova köra på 3.200 rpm ska Du se att virveln i tanken blir lite större... Vid det varvtalet vill den ha c:a 4,5 l/h vid körning i bänk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hhhhmmm... men blev det något svar på om det finns liknande räknetal/tumregel för bensinare... såg inget svar om det vid min tidigare fråga iaf...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet ej vad det blir i liter men man brukar räkna med 300g/hk/h

Stämmer oförskämt bra...

//Lyran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sökte lite på bensin vikt, och fick bl a fram att 1 liter bensin väger c:a 0,75 kg...

http://hd.se/mer/2006/12/13/koldioxiden-vaeger-tungt-naer-du/

http://jinge.se/allmant/varfor-beskrivs-koldioxidutslapp-i-vikt.htm (lite längre ner i stycket, bland svaren på frågan)

Om någon mer matematiskt sinnad än mig vill räkna ut vad detta kan tänkas mynna ut i... varsågoda att börja räkna... jag började, och det slutade med huvudvärk...Cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du ser...

För mig blir det då:

320hk x .3= 96 kg/h

96/.75= 128 l/h

Stämmer ganska bra, tyvärr...

Tur att man inte kör fullgas så mkt :-)

//lyran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...