Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
VanerVator15

Är det bara större motor kvar?

Rekommendera Poster

Vill få upp båten i planing med 4 pers.Har bytt propeller (gått ner 2 tum) och satt på trimfena.Båten går jättefint med tre personer (maxar 18 knop) men med fyra går den bara 13knop och planar nästan men aldrig fullt ut.

Har fundrat på att sätta på smart tabs eller finns det nåt annat man kan göra?

Båten är en Vator 15dl med en 30hk johnson 2-t

vill inte byta motor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur ser viktfördelningen ut? Kan du flytta fram nått? Eller lätta båten nånstans? Hissa motorn? Riggvinkel?

Riggvinkeln har stor betydelse för mig när vi är fem i båten. Kommer inte upp i paln utan att jag trimmar in motorn. Men är vi fyra är det inge problem så länge en person sitter längst fram.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Först ett grattis till båten, jag gillar Vator.  Min första båt för länge sedan var en 12R.  Med 30 hästar på den båten och 4 pers ombord är det nog inget annat att göra än att utöka hästkrafterna tyvärr.  Trimplan/tabs kan kanske få båten att plana, men den kommer att gå tungt och med stor våt yta med rätt hög bränsleförbrukning som följd. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan ju egentligen flytta fram det mesta såsom tank batteri osv.Har ingen power trim på båten men testat att tilta ut motorn   ut motorn.Effekten blir bättre men inte tillräckligt.I och med överbyggnaden kan jag inte ha någon som sitter i fram och vikten blir då förflyttad bakåt 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tiltar in motorn när det går segt upp i planing. Känns som det går bättre av det.

Prova med att flytta fram det som är lättast att flytta. Om båten är baktung när den ska upp i plan så får det nog betydelse...

 

Smart tabs skulle också kunna funka. Liksom speedrails elller vad det nu heter...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För lågt sitter nog inte motorn.

Men om fören gräver ned sig är båten framtung. Det förklarar varör det gick bättre när du tiltade ut motorn. Gäller det även när ni är fyra i båten?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När vi är fyra gräver bara aktern ner sig.Båten kommer upp i 13 knop hyffsat fort men sen händer det inget ,kommer inte över planings tröskeln.Har i och för sig inte provat att vara fyra pers så långt fram så möjligt vid start.

Har 10x11x11 propeller på,har ej hittat mindre som passar annars skulle båten gå lika fort med en 10 tums enligt prop n speed

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan nog vara så att det enda sättet är en större spis.

Hur känns det i medsjö? Om det är tvärkört då så kommer du nog aldrig upp. Tyvärr...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ställde oss alla fyra längs fram mot rutan i medsjö och då planade båten ut och gjorde 16,5 knop,men det tog en stund

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sorry, men båtens vikt 4 pers med en vikt av kanske 250 - 300 kilo blir tungt för en 30-hästare.  Att då flytta vikt, laborera med trimplan m.m. funkar dåligt.  30 hk är 30 hk, det går inte att trolla bort.  Upp 10 eller hellre 20 hästar och du får en ny båt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var du ute igår kväll och testade? Jäklans....

 

Men då vet du vad som krävs för att få upp båten i plan. :) Bara att bestämma om det är värt jobbet eller om det blir en större motor till våren.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och så lägger du på tio till så slipper du byta igen när du fortfarande tycker att det känns lite väl klent.  En större motor betyder dessutom att du kan hålla planfart på lägre varv med lägre förbrukning som följd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

båten är godkänd för 65hk

Vad är annars vettigt att betala för en beg 50-70hk.Spelar ingen roll om det är 2t eller 4t Åldern bör vara 95:a eller nyare

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Byt motor och köp en runt den rek. max hk antalet, dvs 60-70hk. Båten kommer agera på helt nytt sätt, blir mycket bättre och roligare. Pris gissningsvis runt ca 20kkr för en 90-talare...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

... summa ... 650kg med en 30hp motor ?

Min båt väger ca1350kg 6.40 x 2.44 ...plus soppa , personer och packning/utrustning  och då åker jag V8 med 230hp ..

-klart att mer HP är lösningen !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min båt 400kg motor ~100kg(?) 100kg packning och bränsle. 70hk gammeledvin. 4 vuxna märks, med 5 börjar det bli segt upp i plan...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om båten tom verkligen bara väger 290 kilo så borde 40 hk räcka för att komma upp i planing även med 4 personer ombord. Att öka från 30 till 40 hk ger dels 33% mer kraft vid högsta varv, men dessutom är 40-hästare normalt minsting i en serie större motorer (typ 40-50-60), så med större cylindervolym borde du få ännu större förbättring av vridmomentet vid lägre varv --- vilket är det som behövs för att komma upp i planing.

Sedan beror det på hur långt du brukar åka och hur mycket packning ni vill ha med, hur mycket bensin du har med full tank, osv... Ska du åka längre sträckor så är en klar fördel med 50 hk att du kan köra samma fart med lägre varv = tystare, drar troligen lite mindre bensin...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

farten spelar ingen roll det är planingen vi vill åt.Resorna brukar vara på 15-30 minuter till nån ö.Har ingen stor tank,den är på 18 liter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båt, motor och 3 passagerare = 290 60 3*80 = 590 kilo. Lägg på bensin, ankare och diverse annat så är du kanske uppe i 650 kilo  --- då går båten fortfarande OK.

Så lägger du till 1 person till = 80 kilo extra = 12% extra.

Ökar du till 40 hk så kanske du ökar vikten bak med 30 kilo, plus att du kanske får med en bensintank som rymmer lite till. Säg totalt 120 kilo till = 19% till. Det verkar solklart att 40 hk är lösningen (åtminstone med motsvarande propeller som idag, med låg stigning).

Sedan gäller det att hitta bra andra argument för att det är värt pengarna som en större motor kostar:

(1) Med större motor blir det roligare att använda båten, så ni kommer att använda den mer = kostnaden per utflykt kanske sjunker (båten kostar ju idag också).

(2) Om du byter motor så kan du passa på att få en lite nyare, som är mer pålitligt = säkrare.

(3) Byter du till en motor som bara är några år gammal, så kan du även hitta en som förbränner bensinen bättre och inte släpper ut en massa olja = bättre för miljön.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...