Amfibien 0 Postad 15 Oktober , 2008 Man kan knappt tro det är sant, men en gammal dröm har gått i uppfyllelse. Vi är nu båtägare, en Corallsnipa från 70-talet. Hilfe. Snipan har körts sparsamt i år, dessförinnan stått i en lada i 3-4 år. Den ägare hade den iofs länge. Enbart sötvattenkörd. Den första uppgiften som väntar oss är att vinterkonservera motorn... har läst mig till lite grunder men tycker ändå det känns jobbigt. Tänkte lämna in den för översyn av proffs frammåt våren, det är väl mycket gummidetaljer som kan ha blivit åldrade? Ev sätta in sötvattenskylning då det blir västkusten som väntar. Slipa ner skrovet, epoxibehandla och bottenmåla frammåt våren. Sy nya dynor och kolla upp gasolslangarna. Impregnera kapellet. Byta en fönsterlist. Har läst mycket gamla trådar här, där man fått goda råd och idéer, men det är vissa saker jag inte fattat: 1.Hur mycket väger en 6,5 meters snipa egentligen? Har man tillåtelse att köra den på bromsat släp från Småland-Göteborg, med stor kombi och B-körkort? 2. Hur 17 tar man bort och sätter dit bottenfärg utmed hela skrovet när båten står på stöttor - går det att flytta på dem? Har jag missat något viktigt? Jaa, går förarintygskurs :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 15 Oktober , 2008 För det första så bör du absolut inte vänta till våren med vinterkonservering och service av motorn. det är viktigt att göra innan vintern kommer, vikten på en 6,5 meters ligger väl på 1,5 ton, kanske något mindre, bottenmålar gör du på våren, och täcker där stöttor har stått strax innan sjösättningen när båten hänger i kran, det brukar dom som skall lyfta i den hjälpa till med om du ställer fram färg och pensel. Var ligger båten på vintern? Senast ändrad av Westfjord26 | 15 oktober 2008 | 18:39 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Amfibien 0 Postad 15 Oktober , 2008 Jo, alltså jag var nog lite otydlig - vi ska vinterkonservera motorn nu i höst, alltså tömma ur motorn och fylla upp med 50/50 vatten glykol. Men exakt hur detta ska gå till när jag aldrig mekat med en båtmotor tidigare, det känns inte självklart. Hoppas att instruktionsboken finns kvar. Sen i vår lämnar vi in motorn för uppfräschning. I vinter står den i en torr lada i Småland, ganska nära sjön den legat i. Hur täcker man över då, inte alls kanske? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 15 Oktober , 2008 Du bör ändå byta olja och filter nu i höst, då olja är ganska agressiv då den är använd, du bör också köra igenomglykol och vatten 50-50 genom kylningen och då menar jag den kylning som tar in sjövatten för att kyla det slutna systemet, detta för att förhindra korrission! någon vintertäckning behöver du knappast göra, men i en lada kan det bli fuktigt och det kan även finnas möss, så dynor, kapell och tyger bör du kanske förvara någon på ett annat ställe. Kolla...http://www.drevia.se/konsdiesel.html Senast ändrad av Westfjord26 | 15 oktober 2008 | 19:53 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 15 Oktober , 2008 Förresten..vad sitter det för motor i snipan? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Amfibien 0 Postad 15 Oktober , 2008 Om snipan inte väger mer än 1,5 ton så borde vi kunna köra upp den med bromsat släp, lagligt enligt vägverkets regler. Skönt, då kan vi stoppa tusenlapparna från lastbilsfrakten i något annat hål. Märkligt sätt att måla med bottenfärg - lägger de inte i båten i sjön några minuter senare? Kan inte tänka mig att den sitter kvar, eller? Om man är så noggrann med resten av skrovet - 4 lager epoxy eller vad det nu ska vara, så känns det märkligt att bara lämna fyra luckor åt sitt eget öde. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Amfibien 0 Postad 15 Oktober , 2008 En Volvo Penta MD10B tror jag, osäker på siran, har inte hämtat båten än och annonstexten är borta. Om båten bara är körd en gång efter senaste oljebytet, måste det ändå bytas olja och filter nu? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Suckan 1 Postad 15 Oktober , 2008 Mja, ska du epoxybehandla, skulle jag fundera över bockar med sänkbara stöttor. Då sänker du bara en stötta i taget, tills du täckt hela botten med färg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Amfibien 0 Postad 15 Oktober , 2008 Ok, tack suckan, nu får jag ihop det. Motorn går på bensin, då ska det väl vara MB10A(?), suck... får återkomma om detta. Synd att man inte kan se hela tråden när man svarar - nu kommer jag att glömma hälften av det jag skulle sagt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 15 Oktober , 2008 Nja, lite dåligt insatt, men md10b känns lite avlägset. är det en diesel?? bara körd en gång, nja olja och filter kostar en 5 hundring, jag skulle ha bytt, kollat min länk om konservering? Fick klart för mig av tidigare inlägg som kom under tiden jag googlade på md10b att det är en bensinare. Senast ändrad av Westfjord26 | 15 oktober 2008 | 20:56 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Amfibien 0 Postad 15 Oktober , 2008 Det är en bensinare och volvo penta - det är jag säker på. Innehåller M och tvåsiffrigt tal - resten är jag inte helt säker på. Säljaren verkar inte heller ha stenkolla faktiskt - och eftersom jag inte hittar denna båtmotor i några listor börjar jag bli misstänksam - tänker ringa honom och kolla upp detta instruktionsbok. Måste ju skaffa filter och olja, tråg mm. Slang att ansluta med - ska man mörda sin trädgårdsslang eller ska det vara något speciellt för båtar? Biltema mm finns inte i smålandsskogen, så man måste va lite förberedd. Westfjord, jag kollade upp länken och den var kanon - bilder och mkt pedagogiskt, just vad jag behöver. Stort tack. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fogel70 1 Postad 15 Oktober , 2008 Det låter som det är en VP MB10A, som också fanns som standardval till Corallsnipan. Denna typ av bensinmotor gillar jag verkligen för de har ett så skönt ljud och de har en väldigt enkel och driftsäker konstruktion. Skaffade själv en Corallsnipa i våras som gett mig många härliga åkturer under sommaren, i min båt sitter det en Albin O-22 som är snarlik VP MB10A. Du kan ladda ner handboken till MB10A från VP hemsida. Den kan nog ge lite matnyttig information. http://www.volvo.com/volvopenta/se/sv-se/marine_leisure_engines/parts_service/publication_search/publication_search.htm Senast ändrad av Fogel70 | 15 oktober 2008 | 21:53 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Amfibien 0 Postad 15 Oktober , 2008 vogel70 - jag tänkte just berätta att jag via volvo penta-länken kommit fram till vilken motor det måste vara - MB10A. Och dina uppgifter bekräftar ju detta. Ska nu roa mig med instruktionsbok som kvällslektyr... Kul att höra om dina goda erfarenheter!! Vår båt är från 1978 och har ju förpiks-lucka men ingen rorkult. Älskar det rätta snipa-dunket. Den känns helt rätt för oss - och vi har inte bråttom. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MartinX 42 Postad 15 Oktober , 2008 Det är också så bra så att den som tillverkade MB10 motorn åt Volvo penta en gång i tiden, Marna motor i norge, finns kvar och dom tillverkar fortfarande nya motorer! Alla delar finns altså att få tag på. http://www.marna.no/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 17 Oktober , 2008 Jag hämtade min båt hos auktoriserat Volvopenta varv i dag, frågade om konserveringen av sjövattenkylningen. Fick till min förvåning svaret att de slutat med glykol av miljöskäl --- istället spolar de först igenom med färskvatten och sedan suger de ur allt vatten. Blev imponerad -- verkar ju mycket smartare än ovanstående. Kräver kanske bättre sugkraft än en vanlig våtdammsugare? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser