Gå till innehåll
måndag 03 februari 2025
petelars

Lazy Jacks på Havsfidra

Rekommendera Poster

Är det någon som Lazy Jacks på sin Havsfidra och hur fungerar det?

Hur är den konstruerad?

Har kollat lite på Benn's lösning, vilket block ska man använda och hur går tamparna? Är det en tamp från B1 till B3 eller hur går dom?

Har Seldénbom med rännor på sidorna och under som man kan trä in byglar i, var får man tag på dessa byglar och vad kostar dom?

Med allt material, blir det billigare än 475 kr om man bygger själv?

Senast ändrad av petelars | 15 oktober 2008 | 16:05

post-1519-1394235652,1256_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ingen havsfidra, men från b1 till blocken har du en tamp och från b3 via B2 till c har du en tampBlocken tar du minsta möjliga då dom inte behöver tåla stor belastning eller stort slitage.

Byglar borde finnas att köpa på välsorterade båtbutiker (tex Benns) men det blir billigare om du köper universalbyglar och poppnitar (men lösningen med buglar för spåret i bomen är smart, då kan man justera efter hand utan att skada bomen)

Vill man göra det riktigt billigt kan man ta flaggstångslina, men den är inte lika stum som en riktig tamp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har räknat lite på det och en stor kostnad blir ju byglarna.

Vilken sorts byglar skall man ha på masten?

Till min Seldébom finns det både Lazyjacktravare(125 kr) och revtravare(99 kr), det borde väl fungera med vanliga revtravare?

post-1519-1394235653,2434_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det funkar med bägge sorter, så lite belastning så det funkar nog tom med silvertape..

Ha´ t pent Smoegen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

vet inte hur du har det men på alla fidror jag sett så är det ju rullbom. Vilket i sig betyder att det blir väl lite svårt att reva storen vid behov när man har lazy-jacks

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visserligen sitter det en rullbom på många havsfidror. Att reva med rullbom är en ganska dålig lösning, både ur segelsynpunkt och säkerhetssynpunkt.

Men - det är en enkel sak att bygga om till bindrev med möjlighet att få ner fall och revlinor till sittbrunnen. Det befämjar både seglet ur seglingsynpunkt vid revning och säkerheten för besättningen (under själva revningsprocessen). Man slipper gå fram på däcket när det piper i.

Jag hade inga LazyJacks på min havsfidra, men jag har det på min storfidra.  Det är både fördelar och nackdelar. När det fungerar bra tänker man inte på det och när det strular tycker man att det är skit. Har funderat att bygga om till ett snarlika system som utgår från dirken men det har inte blivit av.

Nu har jag bytt båt där storseglet nästan inte borde kallas storsegel, så problemet på den fronten är nog över för min del.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Fäst en tamp som går från fram till bak under bommen (försök att spänna den  så gott det går). Köp 2 st små enkla lazyjacksblock som finns på Benn`s. (små svarta plastblock) Fäst en tamp med en ögla runt respektive spridare, fäst ett block i varje tampände. Fäst en tamp typ 1/3 del från framkant bom i tampen som sitter under bommen, dra upp den till blocket och tillbaks till bommen kanske 1/3 del från bak-kant på bommen. Så här har jag gjort på min X-båt med betydligare större storsegel, ( lite mer block o tamp) och det funkar utmärkt. Billigt bra o lätt att fixa själv. Lycka till !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...