Johnte 0 Postad 15 Oktober , 2008 HEJ! Jag har en Selco plastbåt, den är i nuläget bara grundad i botten (under vattenytan). Min fråga är, kan jag lägga Topcoat färg på detta?? Om jag har förstått det rätt är det hög glans i denna färg vilket bör ge ett bra glid i botten mot vattnet.. Båtten ligger aldrig i vatten (förutom när jag kör då) tar alltid upp den efter körningen i insjöarna här hemma och har den på trailer stående, Alltid avspolad med efter körning.. Kommer det att funka då att lägga sådan lack på botten?? // Från en nybörjare.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Hallkvist Postad 29 Oktober , 2008 Vad menar du, ska du lägga på topcoat på bottenfärgen? Om det är så du menar ska du inte det? Målar du en slät botten med fartygsfärg ser jag inga som helst bekymmer med att farten minskar? Annars om du vill ha så slät botten som möjligt kan du alltid måla den med VC17. har du några andra frågor om detta så skriv i tråden så hjälper jag gärna till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Johnte 0 Postad 2 November , 2008 HEJ! Ok, Nej min tanke var att måla den med biltemas vita topcoat fårg, Jag har nu grundfärg i botten un der vattenlinjen, Och tänkte måla på detta en gång till med något blankare färg.. Om det kan funka? Vad är det där för färg du menade? Vc17 eller vad den hette Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
df90 14 Postad 2 November , 2008 Topcoatfärg är inte för varaktigt bruk under vattenlinjen men gör man som du och tar upp den mellan körningarna, så kan det inte vara några problem att måla botten med en lackfärg typ topcoat. Du får ju en högblank yta som är lätt att spola av. //df90 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Hallkvist Postad 2 November , 2008 VC17 är såkallad en racingfärg, målar du denna med skumgumiroller så kan du inte få en blankare yta med vanlig bottenfärg. Topcoat kan du säkert lägga undertill men som jag vet till 110% så är inte topcoaten så vattentålig och trillar av efter en del slitage. Speciellt om den ska upp och ner på en trailer hela tiden. Jag skulle målat den med VC17 från international, dem flesta marina afärerna som säljer bottenfärg har VC17. MVH: Simon Hallkvist! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
VanerVator15 0 Postad 2 November , 2008 hm.. verkar intressant med VC17 det tror jag att jag skall pröva. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser