karnor 0 Postad 14 Oktober , 2008 Hej!Har en 2 motorig båt med 290DP.Parad 31. Babords drev sjunker vid körning,detta händer även när jag hissat upp drevet max.Inte synbart fort men efter ett par min så har det sjunkit några cm.Däremot vid körning så måste jag stötta med knappen mest hela tiden.Inget oljeläckage utåt.Har någon varit med om samma fel?Är det ventilpaketet som läcker eller kan det vara invändigt läckage i någon av PT cylindrarna? Mvh Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 15 Oktober , 2008 Kan vara det ena elller andra eller båda felen i kombination. Men ifall vi skall försöka göra en lite noggrannare analys. Har du en massa skit i oljebehållaren så finns det en möjlighet att det läcker i backventilen (men är ganska ovanligt) men det kan lika gärna vara kolvpackningarna eller repor i cylinderväggarna som ger läckan. Som du märker är det väldigt svårt att sia om var felet ligger utan man får gå på känn. Jag skulle satsa på powertrimcylindrarna. Det är dom som oftast ger sig och det är pga dåligt underhåll dvs oljan byts inte. mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
karnor 0 Postad 15 Oktober , 2008 Ok jag börjar med cylindrarna.Ser ut som om Hydraulpump,tank mm är nytt så man har nog jävlats med detta redan innan jag köpte båten,,,Tack för svaret!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne40 0 Postad 15 Oktober , 2008 Jag hade samma problem på min Flipper 717. Det var hydraulpumpen som hade ett internt läckage. Det fanns ej reservdelar att köpa, för den var utbytt till en ny modell som kostade runt 10.000 kr. Men jag lyckades riva och renovera min, hade även tillgång till en hydraulbänk med manometrar så jag kunde kolla att den höll trycket efter renovering. Har fungerat utmärkt sedan dess... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
karnor 0 Postad 15 Oktober , 2008 Ok!Intressant.Det är nog svårare att prova i fall cylindrarna läcker .Dom kan ju vara täta i ändlägena.Jag kan nog också få tillgång till en hydraulprovbänk.Fortsättning följer... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Amare 1 Postad 18 December , 2008 Hej Läs denna tråd i ämnet. Det kanske hjälper dig om inte problemet redan är löst. http://www.maringuiden.se/forum/;thread=153778&highlight=powertrimpump \Lasse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
karnor 0 Postad 14 April , 2009 Ville bara informera lite om att det i inte är kolvarna som läcker.Skiftade nämligen pumparna och då sjunker andra drevet i stället så nu blir det till att pilla isär pumpen enl anvisningarna här på MG.Möjligtvis inte så att någon vill ta min läckande pump här i inbyte mot en som är kontrollerad? En konstig sak är att den pumpen som läcker nyligenär bytt av förra ägaren och ser ut som ny medans den gamla som funkar perfekt ser ut som hej kom o hjälp mig.. mvh Matte Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser