Gå till innehåll
fredag 08 november 2024
BoCoronet

Origoköket som inte gick att tända!!!

Rekommendera Poster

Hej

Vi har ett Origokök i båten. När vi idag var ute på en tur och skulle luncha så var det helt omöjligt att tända köket. Det har faktiskt varit lite svårtänt de senaste gångerna vi varit ute med båten, har fått hålla på ett tag med tändaren innan det tänt.

Nu var det helt kört. Vi gjorde slut på två fulla gaständare. Vi provade t.o.m att anlägga en mindre brasa av tändstickor direkt på gallret på den runda behållaren. Båda behållarna var lika omöjliga. Vi använder Tenol som bränsle och köket var vältankat.

Vad kan vara fel? Har behållarna en viss livslöngd eller? Mycket konstigt det hela....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Behållarna är fyllda med glasfiberväv och ska inte ha någon begränsad livslängd. Poängen med Origoköken är också att de är extremt enkla, inte mycket som kan gå fel.

Kan inte tänka mig något annat än att det är något fel med bränslet. Antingen att det inte är Tenol i flaskan utan något annat, eller att det kommit vatten i behållarna. Dock ska det komma rejält med vatten, man kan ju utan vidare spä sprit med 10 procent vatten för att minska sotningen. 

Prova att tända direkt i en av behållarna utan att ha denna denna i köket, men ha ett lock redo för att släcka.

För att utesluta att det är fel på bränslet (någon har skämtat med dig och fyllt flaskan med vatten? Det skulle kunna vara förklaringen till att det gått sämre och sämre; du har successivt spätt ut bränslet) kan du testa också att tända lite av bränslet direkt på ett fat, men ta då bara några droppar. Observera att det kan vara svårt att se en brinnande spritlåga, du får känna ifall det tar sig.

Om du uteslutit att det är något fel på bränslet så tanka upp lite mer. Minns jag rätt ska man kunna få i nästan en liter i varje behållare.

Senast ändrad av Flipperskeppare | 14 oktober 2008 | 20:58

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan det ha att göra med att det nu är lite kallare.

Tenol har en flampunkt på > 10ºC så det kan vara anledningen.

(flampunkt är den lägsta temperatur vid vilken det avger så mycket brännbara gaser att det kan ta eld.)

Bara att vänta på nästa sommarFlört.

MVH Henke

Senast ändrad av Henke70 | 14 oktober 2008 | 21:01

Senast ändrad av Henke70 | 14 oktober 2008 | 21:02

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du skall tro på föregående talare får du nog vänta längre för fenol har en flampunkt på 79 graderFlört

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmmmmmm...... Vad gäller bränslets kvalitet eller huruvida det spätts ut av ngn lustigkurre är det helt uteslutet då dunken-som är en Tenol originaldunk- bara hanterats av mig själv.

Däremot är jag lite inne på det här med temperatur. Behållarna är ju så här års lite kalla så det skulle ju kunna förklara en del. MEN å andra sidan har vi haft köket i säkert fem år och varit ute i betydligt svalare väder än idag. Köket har då fungerta utmärkt. Skumt. Får ta hem det och testa i garaget.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har lagt märke till att ett helt fulltankat Origokök är svårt att tända, det blir ofta bara en liten puff som släcker gaständaren.

På tidigare modeller saknades den plåt som idag är monterad i bränslebehållarnas  brännarrör, den plåten underlättar tändningen och finns att köpa som tillbehör.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...