Gå till innehåll
onsdag 25 december 2024
Mossan

OceanmasterErfarenheter

Rekommendera Poster

Hej

Har en liten undran om någon har några erfarenheter av företaget Oceanmaster?

mvh

Mossan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallå där

..visst måste det väl finnas någon som har någon slags erfarehet av ovanstående företag, eller är jag den första i Sverige???

/Mossan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hallå där

..visst måste det väl finnas någon som har någon slags erfarenhet av ovanstående företag, eller är jag den första i Sverige???

/Mossan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ursäkta att jag tjatar, men är det verkligen inte någon som känner till företaget Oceanmaster och kan berätta om sina erfarenheter kring dem??

Finns företaget eller det bara jag som har haft att göra med något Luftföretag?

/mossan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oj, oj, oj problem är väl det minsta man kan kalla det...

Hemsidan ser bra ut MEN bakom denna finns inte det seriösa man skulle kunna tro, som tur är har jag inte köpt båt av dem men däremot en bromsad trailer.

Jag behövde en trailer med 1450 kg totalvikt, B-körkort och bil tillåter inte annat, så jag såg en trailer på Blocket: Trailer TK 1450/2, 8 månader i nyskick säljes. Priset 25000 kr prutades till 21650 efter mycket mailande (man kan få en ny för 25500 kr i Sthlm).

En fredag för ett par veckor sedan åkte vi från Uppsala, ner till Kungsbacka, för att hämta trailer och en båt vi köpt hos Lerkils båtvarv.

Oceanmaster propsade på att jag skulle betala för släpet innan den levererades till Lerkil så en faktura skickades till mig innehållande uppgifter som Reg.nr.pris samt att jag köper den i bef. skick. Självfallet betalade jag den innan vi åkte ned.

Vi hämtade ekipaget, (trailer från Oceanmaster  båt från Lerkil) hos Lerkils Båtvarv (mkt. seriös och förtroendeingivande firma) och började den 60 mil långa hemfärden till hemmahamnen i Gävletrakten.

Under hemresan upptäcket vi till vår fasa att vi fått en trailer med Totalvikt 1500 kg, en trailer som jag absolut inte får framföra med B-kort efter min bil.

Alltså Oceanmaster hade MEDVETET levererat en annan trailer än vad de hade sålt till mig via Blocket, en trailer som absolut var långt ifrån nyskick MEN den hade reg. nummret som funnits på fakturan ALLTSÅ MEDVETET SÅLT EN 1500 KG TRAILER TILL EN SOM ÖNSKAT KÖPA EN 1450 kg´ s TRAILER.

På frågor om hur detta kunnat ske och om de inte kommer att lösa detta till kundens belåtenhet har vi fått till svar: SORRY DET KOMMER VI INTE ATT ÅTGÄRDA!

Sammanfattningsvis:

OCEANMASTER HAR ANNONSERAT OCH SÅLT EN TRAILER JAG VILL HA, MEN LEVERERAT EN HELT ANNAN, EN SOM JAG INTE KAN ANVÄNDA!!

Som tur är har jag inte köpt en motorbåt av dem, för de hade då kunnat leverarat ett oanvändbart flygplan - och förklarat affären med att reg.nr. var ju..........

Alltså: VARNING FÖR SKOJARNA OCEANMASTER

/mossan som inte vet vad man ska göra i denna situation, mer än att varna andra....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan du inte typa om trailern med 1450kg som ny totalvikt ? Har för mig att en bekant gjorde något liknande. Lastvikten minskar ju då med 50kg men det kanske ändå är inom marginalerna?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tyvärr så tror jag att det blir svårt att häva köpet eftersom du borde kollat igenom papprena vid leverans.

Men ett tips är att kontakta din konsumentvägledare i din kommun.

Sen förstår jag inte riktigt. Totalvikt 1500 kg sen tillkommer väl båten? Är totalvikten vikten på båt trailer eller är det bara trailern.

Bilen får ju dra vikten för båt trailer. Det beror ju på DEN totalvikten inte hur mycket du får lägga på kärran, eller?

Tror iofs att Polisen kan ha överseende om det bara handlar om 50 kg?

Senast ändrad av Bella440R | 22 oktober 2008 | 08:21

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan bara hålla med Bella440R

Förstår inte heller riktigt problemet.

Totalvikten är ju trailer båt. Det viktiga är ju  vad du lastar på kärran.

Så länge det inte överstiger 1450kg är det ju inga problem.

Eller är jag ute och cyklar?

//df90

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Yes du är ute o cyklarFlört Även om trailern går tom får du inte dra mer än totalvikten

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Totalvikten står i reg. beviset och ska vara samma som tjänstevikt lastvikt och som sagt tidigare så måste du få dra totalvikten även om trailern/släpet är tomt därav anledningen till att regga om med sänkt totalvikt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det går att regga om den utan problem, men det kostar en slant att göra det, kring 1000 kr om jag inte minns fel. Något Oceanmaster bör bekosta kanske?

/K

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker det verkar råda lite begreppsförvirring- så här är det:

Släpets totalvikt får inte vara högre än bilens tjänstevikt oavsett om släpet är tomt eller lastat, i det här fallet om bilens tjänstevikt är minst 1500 kg så får du dra det tomt, även om släpets totalvikt(tjänstevikt max last ) överstiger bilens maximala släpvagnsvikt.

Däremot om släpet båten väger mer än bilens max. släpvagnsvikt så får du självklart inte dra detta.

Ovanstående gäller om du endast  har B-kort

Roger

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bortsett från släpfrågorna som dykt upp så kan jag säga att jag såg Oceanmaster när de stod på Landvetter flygplats under en tid...

Skapliga linjer å hygglig design men finishen var bedrövlig! Det såg förjävligt ut på vissa ställen. Hade förväntat mig mer måste jag säga...

//lyran

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla synpunkter

Vad som gäller vikten har väl stor betydelse, men det går ju att lösa med i värsta fall sälja o köpa nya trailer, MEN DET VÄRSTA ÄR, TYCKER JAG......

ATT MAN UTGER SIG FÖR ATT SÄLJA EN VISS TRAILER I NYSKICK (bild på blocket etc. samt mail-korrspondens om en trailer TK 1450/2) MEN SEDAN LEVEREA EN HELT ANNAN (en sliten TK 1500)!!!!!

Har någon annan varit i kontakt med liknande SKOJARE som Oceanmaster i Kungsbacka och i så fall hur har ni gjort för att lösa det hela???

/mossan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, jättetråkigt att det blev som det blev, MEN hur fasen kan man pynta upp ca 22 papp utan att kolla upp vad man köpt INNAN man betalat????

Du fick ju regnr, det är väl bara att kolla med bilregistret vad det är för trailer och vilken årsmodel det är INNAN MAN BETALAR?

//Dessin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jovisst, jättetråkigt

Jag kollade verkligen upp firman SAMT att reg.nr. hörde till en trailer som firman ägde, SAMT att årsmodellen var den samma som vi hade diskuterat i ca 35 mail.

1. Svar på en annons på blocket om en trailer TK 1450-2 årsmod. -08 i nyskick.

2. 35 st. mail om hur köpet skall gå till av en trailer TK 1450-2 årsmod. -08

3. Faktura från Oceanmaster: En st trailer med reg.nr HHH123 pris 21650 kr.

4. Jag kollar, hos bilregistret, att reg nr. ett släp årsmod. -08 tillhörande oceanmaster

5. Jag betalar i tron om att fakturan innehåller samma släp vi diskuterat om 35 mail....

6. Jag hämtar släpet i tron av att det var samma släp som vi diskuterat i 35 mail

7. Jag upptäcker, efter några timmars bilresa, att släpet är ett TK 1500 med totalvikt 1500   kg i slitet skick

8. Jag vill häva köpet eller få det släp vi förhandlat om.

9. Oceanmaster säger: Sorry, vi tänker inte göra något åt detta ...

10. Oceanmaster har LURAT EN KUND....undrar bara vilken i ordningen!!!

/mossan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför kollade du upp släpet först efter några timmars bilresa och inte på en gång när du hämtade släpet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade varit jättenoga med att påpeka att jag ville ha släpet fullt fungerande då vi (jag o min fru), p.g.a. den 50 mil långa resan ned och 60 mil långa resan hem, behövde all tid vi hade vid båthämtandet för att se till att båten levererades som uppgjort.

Båten levererades på ett otoligt kundmedvetet sätt och allt som vi diskuterat i affärsuppgörelsen fungerade som det skulle - Lerkils båtvarv rekomenderas o det varamaste till kommande kunder.

Självklart tog jag för givet, att när ett företag levererar en trailer, så skall man kunna lita på att det är den trailer man diskuterat som levereras, Oceanmaster lurade oss genom att leverera en HELT ANNAN TRAILER.

Visst har du rätt i att vi kanske borde besiktat, kontrollerat, provkört, testat etc. MEN vi var/är helt övertygade om att ett seriöst företag ALDRIG skulle komma på att leverera något en kund inte vill ha.

Kontentan blir alltså:

Seröst företag månar om sin kund - kommer att överleva med fler kunder i framtiden

Oseriöst företag LURAR sin kund - blir kortlivade, hoppas jag..så att inte fler än jag och min familj blir LURADE av såna SKOJARE som ex. Oceanmaster

Vill bara kolla om någon tycker att vi tänker fel beträffande detta?

/mossan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag förstår att du är missnöjd för enligt CBR så har du med detta reg.nr egentligen köpt en Saab 9-5 -98, undrar vad herrn som äger bilen tycker om det.

//Jörgen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Igen,

När man kollar företaget närmare (UC) så är det nog inte mycket att jobba med, du lär nog inte få någon upprättelse där. Kolla med TK-trailer så att släpet verkligen är betalt av säljaren.

//Jörgen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Jörgen

Vad menar du ...kollat med ... ?

..Företaget är inte mycket att ha att göra med...?

/Mossan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det står TK1450 på fakturan så är det ju det du har betalat för. Kan dom inte leverera det du betalat för, så får dom återbetala pengarna.

Borde vara ett solklart fall.

Har du pratat med konsumentvägledaren?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tyvärr, tyvärr...

På fakturan står endast reg.nummret MEN fakturan hade föregåtts av 35 mail om köp av en trailer TK 1450 års.mod. 2008 som utannonserats med bild på Blocket........................

...så vad skuklle vi tro???? Självklart trodde vi att Oceanmaster sålde den trailer vi var spekulanter på och som vi förhandlat om.......

....så vad skulle vi tro??? Självklart trodde vi fakturan avsedde ovanstående trailer eftersom vi ALDRIG varit intresserad av någon annan!!!

Någon som varit med om liknande skojare som Oceanmaster och hur hanterade ni det??

/mossan

PS. Vi har kontaktat konsumentombudsmannen som har givit oss rådet att gå vidare till reklamationsnämnden. DS

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tråkigt att det gick snett med affären. Har absolut inget med företaget att göra men tycker ändå att det börjar bli lite osmakligt. Nu hör vi bara ena partens åsikter och ordet skojare

lite väl ofta. 

Har bara en stilla undran, mailtrafik i all ära, men 35 stycken?

Ingen telefonkontakt med företaget ifråga?

Telefonsamtal anser jag brukar reda ut det mesta speciellt i ett sådant här ärende, med långa resor och relativt stora kostnader inblandade.  

//df90

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Just exakt, OSMAKLIGT och SKOJARE är vad man kan kalla något/någon som säljer något till någon men levererar någt annat!!! Jag tror inte någon tycker att vi överreagerar i detta...i så fall skulle jag uppskatta att den hör av sig och berättar hur den personen skulle reagera i sådan situation???

Beträffande antal mail: visst är de många men det behövdes säkert ännu fler för att ha kunnat genomskådat detta skojeri

Beträffande telefonsamtal, så har det varit ett antal telefonsamtal mellan oss och Oceanmaster men hela tiden beträffande försäljning av en TK 1450 inget annat....

Jag vet inte hur båtbranchen fungerar, men i de flesta brancher jag har varit aktiv i finns det ord som; Good will, kundbemötande, service, ärlighet etc.

Hur är det inom båtbranchen figurerar det många skojare där eller???

/mossan som undrar tillsammans med sin familj

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

God morgon

Ville bara säga att det alltid finns två sidor av ett mynt.

Detta är tyvärr en mycket tråkig historia som vi har försökt lösa på alla sätt men det går inte att prata med dem. Det verkar och känns som de försöker lura oss faktiskt. Det stämmer att vi säljer en 1450 kärra men då till priset av 25000. Kunden gav oss ett skam bud på 20 000 och hävdade att han inte kunde betala mera. Detta sa vi var omöjligt och erbjöd honom en annan kärra, efter mycket om och män så fick dom kärran för 21 000. Vi sa klart och tydligt att denna kärra var begagnad och inte den samma, det finns åtskiljiga email om detta. Sedan har vi givit all info iform av reg nummer etc till kunden och bad han kolla så allt var rätt. Kunden bekräftade på telefon innan han hämtade betalade att allt var rätt. Samma dag men på kvällen efter han hämtat kärran så ringer han och säger att han fått fel kärra. Vi omber kunden att åka hem med båt och kärra och ta kontakt med oss efter helgen.

Det är först nu som kunden berättar att han inte kan köra en 1500 kärra utan endast 1450 och att han blivit lurad. Vi försöker förklara för kunden att det måste ha skett någon missuppfattning då från hans sida då vi inte har mörkat någon 1500 kärra utan klart och tydligt via email givit honom all info. Efter ett tag så beger sig kundens fru in i diskussionen och hävdar att vi lurat dom och sålt en kärra med nyskick och bytit ut den på en begagnad 1500 kärra och propsar nu på att få den nya 1450 kärran för samma pris. Vi har förklarat att detta självklart inte går och vi redan nu gick med förlust på denna kärra och att detta inte var ett alternativ.

Då 1500 och 1450 är i praktiken samma kärra så har vi erbjudit oss att hjälpa till typa om den till en 1450 kärra, alla papper etc är klara och finns på vårt kontor. Detta har nekats från kund då dom propsar att få den nya kärran endast. Då vi inte kom någon stans med kunden så rådde vi dom till att konsumentombudsmannen så vi kunde få en lösning på det hela med en opartisk granskning.

Mvh Oceanmaster  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oärligt svar från ett oseriöst företag

Vad hade man kunnat väntat sig? Här kom, som väntat, ett svar innehållande minst 7 kvalificerade lögner från företaget Oceanmaster!!!

/mossan med fru som blivit grundlurade

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oärligt svar? Här kom ju ett svar att det löser sig med ny typbesiktning och att papperna ligger klara så det är väl bara att bita i det sura äpplet om du inte är nöjd med affären. Nu kanske det är så att du inte vill ha hjälpen med ny typbesiktning enligt förslag.Så vad göra nu? HOPPAS på en spännande fortsättningOskyldigHa en bra dag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kul att det kom svar ifrån Oceanmaster så det blir lite balans i diskussionen.

Tycker det verkar helt reko ifrån Oceanmasters sida att försöka lösa problemet.

Hoppas det löser sig till det bästa för båda parter!

//df90

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...