Grydo 0 Postad 14 Oktober , 2008 Finns någon hyfsat detaljerad beskrivning hur man monterar av ett 290 dp drev från båten för byte av bälgar samt kylslang ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 14 Oktober , 2008 Det finns en beskrivning i verkstadshandbok drev men är på fem sidor varför den inte kan läggas in här som bild. Ifall jag börjar skriva hur man gör så kan någon annan fylla på. Men beskrivning gäller när man inte har något lyftok. Ställ ut drevet något så du lätt kommer åt saxsprintarna på powerkolvarna. Lossa växelkabeln och skruva loss tärningen (var noga med att mäta/se hur denna sitter så du sätter tillbaks den rätt) Lossa de två insexskruvarna på styrhjälmen och dra ut ur lagertappen. Lossa växelkablen från drevet (två skruvar men du behöver bara lossa den yttre helt). Lossa saxsprintarna till trimcylinderbultarna och dra ut dessa. Dra upp drevet lite till och sätt ett stöd under skäddan. Lossa de yttre slangklammarna (3 st) Ta bort insexbultarna som håller axeltapparna, var nu noga med att någon säkrar drevet och dra ur axeltapparna. Så är det bara att vicka ut drevet. När drevet nu är ute byter du slangar/bälgar. Sedan är det bara att bygga ihop prylarna igen. Obs, var inte snål med vattenfast fett. lycka till/Nitro Senast ändrad av Nitro | 14 oktober 2008 | 17:51 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
draco23 2 Postad 14 Oktober , 2008 Hej. Gå in på www.baatplassen.no bli medlem (gratis) medlemmsider/dokumentarkiv/motorer tanka hem t.ex. installation AD31-Kad300 där står hur du monterar ett 290dpe drev. omvänd ordning = demontering.... //Erik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 552 Postad 14 Oktober , 2008 Kylslangen på 290-dreven är lite krånglig att byta. Man måste skruva bort röret eller oljekylaren till servostyrningen beroende på vilken motor man har. Slangen ska egentligen demonteras inåt igenom hålet i skölden, men det brukar gå att dra den utåt om man tar i lite. I hålet brukar det vara ganska mycket oxid, som måste bort innan man monterar den nya slangen, som monteras inifrån. I vissa båtar är det nästan omöjligt att byta slangen, utan att lyfta ur motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
flying 0 Postad 14 Oktober , 2008 Skriver under på det sistnämnda. Åtminstone med 41 är åtkomligheten så usel att jobbet blir näst intill omöjligt om du inte har nya, perfekta och väl infettade skruvar på insidan. Och hur många har det när det väl är dags att byta slang..? Till råga på allt gick det inte att använda vanliga ringnycklar (Kamasa) på mina skruvskallar. Det var för tight mot kranens gods. Vet inte om det satt fel kran där eller om VP bara försökt slå nytt rekord i dumhet. Fick slipa av en del på kranen och tunna ut en nyckel för att kunna dra när jag väl bytt slangen (med motorn ur, ja). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Grydo 0 Postad 15 Oktober , 2008 Tack för hjälpen !! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PCP-Roger 14 Postad 15 Oktober , 2008 Lagertappen på styrhjälmen kan vara lite svår att få bort, men det finns två extra hål i den som är gängade ock genomgående skruva i två skruvar (kommer inte ihåg vad det är för gänga- du får prova ) och skruva växelvis på dessa så kryper tappen ut- skruva bara lite åt gången på varje skruv så tappen inte kilar fast sig. Roger Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pidde 2 Postad 16 Oktober , 2008 Använd skruvarna från den bakre kåpan som avdragareskruvar samma gänga. Glöm inte permatex mostv när du återmonterar styrhjälmens dubb Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser