Gå till innehåll
tisdag 11 februari 2025
andreaswinberg

Roderbussning/lager till dixie 27

Rekommendera Poster

Hej!

Mitt roderlager/bussning i gummi längst ned på rodret under vattenlinjen glappar. Vet någon var man får tag på ett nytt, eller någon som tillverkar gummibussningar? Är novis själv så jag har ingen aning om hur man gör en ny.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjéna på dig.

Kul att höra av nån med en Dixie 27. Jag har oxå en Dixie 27. Köpte den i somras.
Jag tog upp båten i fredags så jag kan kolla vad du menar och se om jag kommer på en bra lösning.

Hoppas att du é nöjd med båten.      _/)

//Lil-Bossan//

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kul att höra från en Dixie ägare. Köpte båten själv i början av sommaren och är jättenöjd. Saknar dock en dixieklubb eller ett dixieforum, hade jag bättre kunskaper om hemsidor skulle jag skapa en själv, bara för att kunna byta tips och erfarenheter. Det är alltså delen längst ned på rodret, den sista infästningen mot båten. Men om det är en dixie på din bild så har jag ett bredare lager, säkert 3- 5 cm högt. Dessutomverkar ditt roder sitta tightare än mitt. Jag kan skjuta upp mitt säkert 5- 6 cm. Hur mycket glappar ditt roder? Jag har även kännt ett knakande ifrån rodret när jag styr, lite motstånd. Finns det något kullager som man ska smörja in innuti under längs roderaxeln?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns en firma som heter Jefa som tillverkar roderlagringar. Mer om ett byte (på en Fenix...) kan du läsa här, http://maxifenix.com/bild/byta roderlager.pdf

Alternativt kan man säkert beställa nya glidlager i delrin (vilket sannolikt sitter där idag) på en mekanisk verkstad för några hundralappar.

Senast ändrad av Peter_K | 17 oktober 2008 | 22:43

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, har också en Dixie 27 -81 sedan 2 år (nr 727) tillbaka och bytte bussningarna från gamla brons till delrin som jag fic en lokal verkstad och göra. Det är inte så svårt och få rodret, du behöver lite plats för och ta ner det. Kolla på Peter K's PDF funkar säkert bra. Gjorde en skalenlig modell av den som du kan hitta på http://sketchup.google.com/3dwarehouse/ och sök efter Dixie 27. Nu är ju inte alla Dixie lika så du ska nog gå på dessa måtten.

//Micke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för den proffsiga ritningen och alla tips! Jag ska ta och knalla ned till en lokal tillverkare och få prisuppgift om de kan tillverka den. Är Delrin ett vanligt material eller är det något som är svårt för tillverkarna att få tag i? Jag tror att jag har sett ett annat namn på Delrin, men kommer inte ihåg vad namnet är. Man vill ju inte verka dum..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är inte så bra på sketchup, finns det några mått med i ritningarna. Har fåt fram bilden och kan få den att snurra, men ska jag ta mina egna mått?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...