StefanG 0 Postad 14 Oktober , 2008 Hej Är det någon som har erfarenhet av en Albin 26, jag funderar eventuellt på en sådan eller liknande. Vad jag har läst är att dessa båtar är baktunga och därmed går dåligt i sjön. Kan det verkligen stämma, om så är fallet kan man göra något åt detta problem. Tacksam för svar Stefan Senast ändrad av StefanG | 14 oktober 2008 | 14:19 Senast ändrad av StefanG | 14 oktober 2008 | 15:21 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carl_Axel 4 Postad 14 Oktober , 2008 Har aldrig i mitt liv hört talas om Albin 26. Finns det verkligen? Har bara hört Albin 23, 25 och Albin 30. Har själv haft en Albin 25 - kanske den bästa båt jag haft. Carl_axel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
StefanG 0 Postad 14 Oktober , 2008 Jo, denna togs fram som efterförljare till 25:an precis som 23:an blev efterföljare till 21:an. 30:an tror jag har levt ett eget liv Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 636 Postad 15 Oktober , 2008 Precis. Men 26:an floppade, kanske delvis beroende på att den kom fel i tiden. Men i en gammal båttesttidning har jag läst att den också bara blev sådär. Det jag minns är framförallt att turbomotorn var ljudlig. Men om det går att åtgärda och huruvida det verkligen var så eller bara var testarens tyckande skall jag låta vara osagt. Vi har haft en Albin 26 i vår hamn, men vanliga är de inte. Tillverkades väl bara en kort stund innan Albinfabriken gick omkull. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 15 Oktober , 2008 Det kanske vore vettigt att börja med en Albin 25 istället, med tanke på det stora utbudet och många fler att dela sina erfarenheter med Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 500 Postad 15 Oktober , 2008 Varför gå över ån efter vatten. Information har du på detta eminenta forum http://www.maringuiden.se/klubbar/;id=134 Att rekommendera en 25:a istället är rätt galet. Båtarna tävlar inte i samma klass över huvud taget. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 15 Oktober , 2008 Nä, jag gör en pudel på 25.a istället...googlade och såg att det är en helt annan båt, ursäkta mig, trodde att det var en 25.a som var en fossing längre, och det var det knappast.... Ibland skall man hålla käft.... Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guzzlon 18 Postad 15 Oktober , 2008 Hej! Har legat bredvid en Albin 26a några gånger i sommar.Det verkar vara en rätt trevlig båt men jag skulle inte vilja kastbyta,är väl lite hemmablind kanske.Ofta står dom rätt högt i pris, runt 300000kr men för dom pengarna finns ju fler trevliga båtar.Titta tex på Nimo 27 och Flipper 850 då får du även lite mer fart med ungefär samma förbrukning. Lycka till!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
StefanG 0 Postad 16 Oktober , 2008 Det som jag tycker är tilltalande med Albin 26:an är layouten. Ett fint (plant soldäck) fördäck ,ett krav från frugan, en stor och trevlig sittbrunn med plats för många vid bordet och med en fri passage mellan för- och akterruff, en dieselbåt med lagom fart. Så det enda jag oroar mig för är sjöegenskaperna. De analyser jag har läst har inte varit positiva, båten gräver ner sig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 500 Postad 17 Oktober , 2008 Det finns inga båtar av den typen som inte gräver ner sig om man försöker att pressa upp dem i fart. Vid 7-9 knop är det inget större problem utan problemet (om man ser det som ett problem) är när man försöker att pressa upp farten mer. Skrovet är inte konstruerat för högre fart, det blir bara dyrt och mycket svall. Har själv haft en 23:a och det var samma sak där fastän fartspannet låg något lägre p.g.a. kortare vattenlinjelängd. Var också inne på en 26:a men det blev inte av p.g.a. skicket på just det exemplaret. Med den höjden på överbygget och det relativt lilla djupgåendet rekommenderar jag starkt en bogpropeller, annars tycker jag att det är en trevlig båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 636 Postad 17 Oktober , 2008 Det Du skriver gäller mycket riktigt serien 21-23-25. Men 26:an är ju en helt annan konstruktion, framtagen för att möta kundernas efterfrågan på lite mer fart. Att man sedan inte nådde riktigt upp till önskad fart (~20 knop) är en annan sak. Det var inte en 25:a Du tittade på ? Bifogar en lånad bild från Blocketannons på 26:an. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
StefanG 0 Postad 17 Oktober , 2008 23:an och 26:an har i princip samma båtskrov, enda skilnnaden är båtlängden. Jag har själv en 23:a som har en motor som inte har ambition att nå högre farter än ca 7 knop. Det är därför jag undrar över 26:an där man med endast motorkraft vill tvinga upp båten i högre farter. Så frågan är om det finns åtgärder som kan minska nedgrävning och få en bättre gång till lägre förbrukning och även något högre toppfart. Samtidigt håller jag med om att en bogpropp bör nog finnas på 26:an Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
StefanG 0 Postad 17 Oktober , 2008 De åtgärder jag själv funderat över är trimplan och/eller förlängning av skrovet i form av en badplattform. Att sätta dit trimplan vore naturligtvis de enklaste men jag vet inte om det är tillräckling. Att bygga en badplattform som förlänger båtskrovet vore nog bäst. Jag själv klara nog inte av det så ytterligare en fråga är vem,var eller hur detta skulle kunna göras och till vilken kostnad. En sådan badplattform har jag även funderat på till 23:an, om jag behåller nuvarande båt. Senast ändrad av StefanG | 17 oktober 2008 | 09:25 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 500 Postad 17 Oktober , 2008 Jag tror herrn är ute och cycklar. 21:an och 25 är samma grundkoncept medans 23 och 26 är samma. Men om man jämför bottenutformningen så skiljer det inte mycket. Det finns inte tillstymmelse till steglister på 23/26 precis som på 21/25, utan det är rå motorstyrka som ska få upp båtarna i fart. Jag har för mig att 23:an vid förhandsvisningen sades skulle gå i 12-14 knop. Nu blev det inte så som alla vet, utan det reviderades ner till 7-8 knop och 6-7 är mer normal fart att praktiskt använda. Den som är intresserad av Albin Marins historia kan gå in på http://www.expresseglare.org/Express/Page.aspx?id=27212 Till höger på sidan finns länkar om Albin Marins historia uppdelad på tre avsnitt. Finns också som pdf med bilder. Mycket nöje :-) Senast ändrad av excel319 | 17 oktober 2008 | 15:21 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 636 Postad 17 Oktober , 2008 Ute och cyklar ? Ja, inte åker jag båt i alla fall Visst har du rätt - 23:an kom ju senare och är samma familj som 26:an. 21/25 är i viss mån en annan sak, inte 21-23-25 som jag skrev. Nu skall jag ställa in cykeln. Senast ändrad av IngemarE | 17 oktober 2008 | 15:22 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser