banjo78 0 Postad 13 Oktober , 2008 Hej. Min mercury 40 hk 4-t EFI -02 gnisslar ibland efter någon timmes trolling körning. Ibland låter det en liten stund bara och ibland håller det i sig. Senaste turen så gnisslade det även på högre varv, men då gav sig gnisslet när jag gick ner på tomgång. Motorn verkar inte må dåligt av gnisslet, den går bra på både tomgång och på högre varv. Gnisslet påminner en hel del om rem gnissel på en bil (som kan komma och gå). Sitter det några remmar för tex generator som bör bytas eller spännas? Finns det rep/service manual till denna motor? //Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 13 Oktober , 2008 kan vara kamremmen som gnisslar,har förmig att den ska bytas efter 1000tim Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 13 Oktober , 2008 finns ingen spännrulle för kamremmen på denna motor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
banjo78 0 Postad 14 Oktober , 2008 Tror inte motorn har gått 1000 timmar, men däremot så är den ju 5 år. Kan kamremmen gnissla fast den är tandad? Om det är kamremmen som gnisslar, är det någon fara att köra med den så? //Anders Senast ändrad av banjo78 | 14 oktober 2008 | 05:27 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 14 Oktober , 2008 de tror jag knappast, har alldrig bytt kamremm på en så pass ny motor,kan ju mycket väl vara något annat som gnisslar växelhuset t e x Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jontese 0 Postad 22 Juni , 2009 löste sig problemet för dig? jag har precis samma problem. fast på en 2009 års modell Mercury 60 EFI Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
banjo78 0 Postad 28 Juni , 2009 Problemet har inte återkommit än. Jag trollade en hel del i höstas då det var kallt ute och då kom aldrig gnisslet. Jag tror det kom snabbare när det var riktigt varmt ute. Jag har inte gort något får att lösa problemet. jag tog kontakt med firman som sålde båten till mig och dom var inne på att dete var kamremmen som gnisslade. Mekanikern ville att jag skulle testa att smörja remmen med wd40 när gnisslet uppstod men jag vill och har inte testat det. Jag är rätt säker på att det är ett remgnissel och inte från tex växelhuset. //Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jontese 0 Postad 30 Juni , 2009 tack för inputen, ska ta o testa wd40, men jag kan instämma. Under hela Maj (kallt) lät det inget, sen började det gnissla när det blev varmt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jontese 0 Postad 21 September , 2009 Har testat WD-40 men inget bra resultat, när jag lämnade in för 100-timmars service så hörde dom inget (kanske måste belastas) nu när det är kallare ute så gnisslar det mindre och mer sällan. Finns det fler remmar än kamremmen i motorn? Det låter definitivt som remgnissel. Verkstaden där jag servade (och köpte motorn) sa att jag skulle köra tills den rasar alt. höra av mig om det inte blir bättre så får dom provköra motorn i sjön. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser