TobiasLager 0 Postad 13 Oktober , 2008 Hej! Har precis lagt upp min båt och vinterns största projekt är att byta några bordsgenomföringar. Är nybörjare inom ämnet och behöver därför lite råd. Hur går man tillväga på bästa sätt? Hur får man bort de gamla genomföringarna? Ska detta göras på hösten eller våren? Vilken typ av metall ska man välja på de nya? Hur sätter man dit de nya på bästa sätt? Enormt tacksam för alla svar och synpunkter! mvh Tobias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 13 Oktober , 2008 Gör en sökning här, eller på fendern.se eller sailguide.com. Frågan har avhandlats åtskilliga gånger! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TobiasLager 0 Postad 13 Oktober , 2008 Mycket sant att det ligger en hel del om hur det hela ska gå till. Dock lite krångligt att förstå vilket sätt som är bäst (olika svar på varje tråd) och så är svaren utspridda på väldigt många trådar som ofta är lite av specialfall. Så om någon orkar får den gärna skriva ihop hur det hela bör gå till med fördelar och nackdelar för olika metoder. Tack på förhand! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 14 Oktober , 2008 Nu kommer du tycka att jag är taskig men lite får du väl göra själv också. Jag kommerl inte att skriva det du i ditt senaste inlägg söker efter dvs olika sätt att byta bordsgenomföringar. För jag anser att du gör det lite väl lätt för dig och vill få allt severat på svilverfat. Här har du ett sätt; Slipa från utsidan av kragarna och plocka bort genomföringarna. Sätt sedan dit nya av mässing. mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenbja 9 Postad 14 Oktober , 2008 Glöm inte att täta med sikaflex !! /Kenbja Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 14 Oktober , 2008 Men så kommer det bli igen. Det finns ingen absolut sanning kring hur man skall göra. Skulle t.ex jag följa din uppmaning och försöka sammanfatta befintlig information utifrån min erfarenhet och kunskap skulle jag garanterat få mothugg. Jag kan nog hålla med det andra inlägget här - det du inte orkar göra känns nog rätt oinspirerande för andra med. Så funkar ju ett forum - det är inget uppslagsverk men en massa info finns där. Och deltagarna ger och tar. Så jag föreslår ändå, bilda dig en egen uppfattning av tillgänglig information, har du frågor eller behöver förtydliganden, ställ gärna dem. Men förvänta dig inte att någon annan skall gör jobbet åt dig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ballad_kopian 6 Postad 22 Oktober , 2008 Jag bytte alla mina genomförningar på min möre 30. och oftast så gick det att skruva loss innefrån, alltså muttern på genomföringen. men i vissa fall så gick hela genomföringen runt. i dom faller om det gick så tog jag en rejäl rör tång på kvarvarande gångor eller instickade delen på genomförningen som slagen är fäst vid och höll i mot. ibland så fick en polare hålla imot med den stora rörtången på utsidan om det gick . inågra fall såtog jag vinkel kapen och gjorde 4st snitt så muttern gick plocka isär från gängorna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser