Elven 0 Postad 13 Oktober , 2008 Hej på er! Jag har problem med att mitt eklolod tappar kontakten med enheten. Det är en Lowrance 520Ci och jag har den monterad på min HögaRodd510. Problemet har inte funnits från början utan smygit sig på. Det händer ibland när jag trollar, ibland när jag marschar. Det artar sig så att ekolodet visar 0,6m djup och bara blinkar för att efter obestämd tid starta upp igen som vanligt. Ibland har det fungerat att starta om enheten, men oftast får lodet bara kontakt igen oavsett vad jag gör. Jag frågade på marinan där jag lämnade in den på service nu senast och de tror att kabeln kan vara glapp. Jag har uppdaterat enheten med mjukvara från Lowrance för ett år sedan enligt tillverkarens rekommendation. Någon som varit med om något liknande/ har en idé vad det kan vara? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Draco78 0 Postad 13 Oktober , 2008 Har haft exakt samma fel och i mittfall var det kondens i kabel. På våren fungerade det bra men längre fram på sommaren uppstog felet sedan var båten upp ur sjön var det ok igen ett tag när båten låg i blev det likadant efter byte av givare var det ok.. Mvh Draco78 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Elven 0 Postad 13 Oktober , 2008 Ok, har du Lowrance eller? (tänkte om det var vanligt på deras kablar som de skickar med)Reklamerade du kabeln eller fick du köpa en ny själv? Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Hallkvist Postad 29 Oktober , 2008 Hej, om det är en utanpåliggande givare är det säkerligen kaplen som det är fel på, inget snack om saken. Är det en givare som är limmad på insidan kan det bero på luftbublor i plasten i boten av båten. Är det nu en limmad givare på insidan så hör av dig här så kan jag beskriva vidare hur man fixar det. PS: Jag arbetar på sydmarin och vi är återförsäljare för både HR och Lowrans! MVH: Simon Hallkvist Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 30 Oktober , 2008 Om du skall göra reklam för produkter ni säljer på sydmarin så vore det väl bra om du kunde stava namnen på dessa rätt,eller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Elven 0 Postad 30 Oktober , 2008 Har en utanpåliggande. Tack för tipset. Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Hallkvist Postad 31 Oktober , 2008 Ursekta mig bror duktig, ska skärpa mig. Jag är 16 år så kan det inte vara lite förståligt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fredric_sthlm 16 Postad 1 November , 2008 Japp har haft samma problem dock med ett Garmin, ett stift hade helt enkelt gått av i kabelhandsken, kirrade jag lätt själv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Feskarn 0 Postad 2 November , 2008 Hej! Det är synd och skam att detta händer men jag har också exakt samma problem. Det troliga dock är att det finns något i botten på din båt som orsakar ett luftflöde/virvlar runt givaren. Testa att bara stanna båten helt och hållet när detta händer och ligg still någon minut så ska du se att kontakten kommer tillbaks. Kan ju även vara fukt eller dålig kontakt men det är inte troligt för då skulle det inte funka för att du starar om lodet. Att det smugit sig på är förmodligen för att det du har under botten har växt långsamt. PS! De allra flesta som säljer lod kan inte ett skit om hur de fungerar. DS! Mvh Feskarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Elven 0 Postad 2 November , 2008 Intressant det där med bottenpåväxt, det har jag inte hört förut eller tänkt på heller. Skall prova alla olika teser när säsongen börjar nästa år. Tittade på lite sommarbilder häromdan, man blir bra sugen på att åka båt med allt som hör till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Feskarn 0 Postad 2 November , 2008 Gör du så men kom i håg... mista lilla luft runt givaren orsakar tappat eko.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Elven 0 Postad 3 November , 2008 Killen på marinan menade att detta kunde vara felet även om han inte trodde det. Hur skall man montera för att det inte skall ske/ för att undvika att det sker? Har som sagt en HR510 och har monterat givaren på det andra steget i skrovet så att det ligger i vattenlinjen enligt instruktionsboken från Lowrance. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Feskarn 0 Postad 4 November , 2008 Svårt att säga på just din båt men givaren får absolut inte få luftvirvlar runt sig och det är bättre att montera givaren lite djupare i vattnet. Men står det verkligen att givaren skall ligga i vattenlinjen? Är det inte så att det visar att centrumlinjen på givaren skall ligga i höjd med botten på båten? Där kan du ha felet annars. Tänk också på att inte montera den för nära motorn pga alla luftvirvlar som uppstår där. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Elven 0 Postad 4 November , 2008 Har som sagt en HR510 och har monterat givaren på det andra steget i skrovet så att det ligger i vattenlinjen enligt instruktionsboken från Lowrance Jo.. hrrm, uttryckt mig kanske lite slarvigt. Menar att mitten på givaren ligger i vattenlinjen dvs i höjd med skrovet. Senast ändrad av Elven | 04 november 2008 | 17:42 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Hallkvist Postad 4 November , 2008 När jag monterar Lowrance givare på HR510 limmar jag den med sika under luckan i aktern, (den bakom stolarna), längst in mot akterspegeln på babord sida eller i mitten mot babord. Det funkar bra, minskat eko när du närmar dig några hundra meter, men hur många svenska djuphavshålor på 100meter finns det? Vill du veta hur man kollar att där inte är luftbubblor i plasten så hör bara av dig här. MVH: Simon Hallkvist Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Elven 0 Postad 4 November , 2008 Du monterar alltså givaren på insidan av akterspegeln riktad mot bottenskrovet? Har du en annan typ av givare som du monterar då eller? Låter intressant, du får gärna beskriva ytterligare om hur du gör. Senast ändrad av Elven | 04 november 2008 | 18:03 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Hallkvist Postad 4 November , 2008 Det går bra med alla utanpåliggande givare från Lowrance. Fyll en 1-5 liters plastpåse med vatten och se till att den är relativt luftfri. Hål den mo skrovet undertill och kolla om lodet slår igenom till baken och mät avståndet, stämmer det mätta avståndet med utslaget på lodet är det bara att limma dit den. Ibland ligger båten redan i så limmar jag bara på den med en liten klick sika och kör en runda där jag vet djupen och limmar fast den om det stämmer, annars är det bara dra upp den från sikan och prova på någon annan stans. MVH: SImon Hallkvist Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Feskarn 0 Postad 5 November , 2008 Låter mycket bra.... Så är min givare också monterad numera men tänk på att om du har dubbelt skrov så har du luft emellan... inte bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser