NiklasAlbin 0 Postad 13 Oktober , 2008 Hej! Frågade en båthandlare vad jag skulle göra med oljeblandade bensinen (2%) från båten över vintern. - Använd den inte i vår, det är dumt att skaffa sig onödiga problem, sa han. Jag frågade då vad jag skulle göra med den. Då sa han att jag kunde hälla den i bilen. Litar inte riktigt på vad han säger. Har för mig att jag hört att katalysatorn tar stryk om det tex är för mycket olja i tråget så att motorn förbränner oljan. Samma sak borde väl hända om du häller i oljeblandad soppa rätt i tanken? Båtförsäljaren påstod även att det är en massa olja i de stp-tillsatser som säljs, så det skulle i princip va samma sak. Det är inga superstora volymer (10-15liter), men ändå onödigt att hälla iväg. Vad säger ni, funkar det att tanka oljeblandat i bilen utan att riskera något? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 13 Oktober , 2008 Nixpix, inte skulle jag chansa på att hälla oljeblandat i en bil med katalysator, den kan förstöras av detta, sen blir förstås inte mängden olja så stor om slår i den när du änndå tankat fullt, men jag skulle avstå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 13 Oktober , 2008 Jag delar farhågorna om att köra med oljeblandat i bil med katalysator. Men ifall du pytsar ex 5 liter 2 % oljebandat i 50 liter ren bränsle så lär du kunna köra utan att det varken märks eller gör någon skada på katalysatorn. mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jimsan 0 Postad 13 Oktober , 2008 Känner du inte någon som kör moppe eller har en snöslunga?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wetallt 3 Postad 14 Oktober , 2008 Varför så rädd för att låta bensinen vara kvar en vinter?, jag har aldrig haft problem med dålig bensin till mina utombordare, jag låter helt enkelt den vara, snöskotern jag har på vintern står ju med halvtank hela sommaren och den startar och går ändå när jag behöver den . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 186 Postad 14 Oktober , 2008 Jag låter bensinen ligga i mina dunkar över vintern, inga problem (i alla fall inte i en tvåtaktmotor med flörgasare). Har bensinen stått länge blandar jag den med färsk bensin. Skulle inte riskera katalysatron heller, om man nu inte har tjänstebil.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 14 Oktober , 2008 Jag har inte haft problem med bensin i dunkar som är helt täta. Däremot bensin som är kvar i förgasare tappar stinget efter några veckor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Treudd 0 Postad 14 Oktober , 2008 Håller med, varför riskera bilen för 120 kr..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
NiklasAlbin 0 Postad 14 Oktober , 2008 Det verkar som jag gjorde rätt med att inte hälla i soppan i bilen... Låter den stå över vintern och testar i vår istället. Det värsta som händer då är väl att jag inte får igång motorn? Inget som kan ta stryk av gammal bensin va? Har gjort en vinterkonservering och tömde bla ut soppan ur förgasarn och bränslesystemet då så motorn ska va tom på soppa nu. Tack för alla svar och tips! /Niklas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sparre 5 Postad 15 Oktober , 2008 Det är helt lugnt att använda den gamla soppan i vår. Har alltid gjort det till båten och har aldrig haft några problem. Tvärtom rekommenderar ju många att man ska tanka fullt innan upptagning om man tex har fast tank. Detta för att undvika kondens i tanken. På en trycktank (om den är tät) spelar det kanske mindre roll. Har en bil som får stå avställd på vintern och där tillämpas alltid den principen. Tankas alltid upp full innan den ställs av. Tappar naturligtvis inte ur soppan och kasserar den till våren utan kör upp den när bilen tas i bruk framåt vårkanten igen. Visst kan du hälla i 10 liter oljeblandad soppa i bilen. Tror inte att du behöver vara oroad för att något går sönder. Har du sedan 40 liter icke oljeblandad bensin i bilen blir ju den totala iblandningen endast 0,4%. På många bilar läcker det ju in lite motorolja från ventilstyrningar, turboaggregat och kolvringar. Om katalysatorn var så känslig för en gnutta olja, skulle de haverera på löpande band. Men som sagt - det är helt onödigt att hälla den oljeblandade soppan i bilen. Kör den i båten till våren istället! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kallsund 0 Postad 21 Oktober , 2008 Hej. Har oxå lite gammal soppa stående. Jag kör ibland med min gamla saab V4. I denna gamla klenod borde det väl vara ok då, den har ju inte sådana moderniteter som katalysator? mvh Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 21 Oktober , 2008 Det funkar utmärkt, ryket lite mer bara och inte särskilt miljövänligt... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gyttjedykaren 1 Postad 21 Oktober , 2008 Häll den i bilden du. Det är ca 80% tvåtaktsolja i dom spridar rengöringsburkarna som säljs på macken. Enl min granne som arbetar inom oljeindustrin. Jag brukar en till två gånger per år slå i lite tvåtaktsolja i tanken på bilen. Har gjort så med min bil sen 99 och har ännu inte bytt katalysator. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 21 Oktober , 2008 Men behöver du göra rent spridarna 2 gånger per år så borde du göra en riktig analys av det bränsle du kör på i normala fall, för det är INTE okej att få problem med dessa, kör ca: 6000 mil per år och har inga problem med spridarna, men skulle klart få problem om jag började blanda i olja i bensinen!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patrik_ 1 Postad 21 Oktober , 2008 Mmmm... håller med Westfjord - igensatta spridare är inget vanligt problem på bilar eller båtar. Diverse mirakelmedel (jag har provat ett gäng...) har jag inte tyckt har liknat olja i lukt och konsistens, snarare nafta, aceton och eter. Ett tiotal liter gammal oljeblandad bensin till ett värde av 100-200 kr hör mer hemma på stationen för miljöfarligt avfall. Varför chansa på motorstörningar p g a gammal och vatteniblandad bensin i båten med tanke på konsekvenserna? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 496 Postad 21 Oktober , 2008 Inte 80% tvåtaktsolja men väl lacknafta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BMoon 1 Postad 22 Oktober , 2008 Har kört på oljeblandat i mina bilar och inte verkar de ja lidit av det. Smörjer och ryker lite extra. Sen om man häller i tio liter oljeblandat i 50 liter (eller vad man nu har kvar i tanken) vanlig bensin så blir det ju inte särskilt stor oljemängd som tidigare sagts. Har dock inte fattat det där med att bensinen skulle bli dålig. Har haft tanken halvfull i bilar som stått 1-2 år och de ha startat o gått finfint på direkten. Samma sak när jag haft båten över vinetern, inga problem... Samtidigt så verkar det ju finnas folk som råkar ut för det så förekommer uppenbarligen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ballad_kopian 6 Postad 1 November , 2008 är ingen fara att låta bensinen stå ett halvår. och det är heller ingen fara att hälla i dom 10-15 literna i bilen heller ihop med ex halv tank och uppåt. gör nog gott för bränsle pumpen . och det lilla som kommer i katalysatorn är nog inte mkt jämnfört vad en sleten turbo kan ställa till med eller vad en motor kan normalt dra. kolla i manulen på bilen står nog en väldigt hög siffra på vad motorn kan tänkas eller får förbruka i olja per mil. så katalysator tål allt det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser