Hustler 0 Postad 13 Oktober , 2008 Hej! Har hållt på o pilla med en evinrude 3 hk från 196* Den går bara på ena cylindern och får bara gnista på den andra ibland. Glapp i tändkabeln eller trasig spole? eller något med brytarspetsarna? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Orris27 1 Postad 13 Oktober , 2008 kondensator?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hustler 0 Postad 13 Oktober , 2008 okej, har inte haft loss svänghjulet än så har inte kunnat kika, kan man mäta kondingen med en multimeter för o se om den är hel eller ej? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zenturion 0 Postad 13 Oktober , 2008 Kan troligtvis vara tändspolen, brukar bli överslag i den, titta på höljet är det sprucket är det garanterat spolen det är fel på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Orris27 1 Postad 13 Oktober , 2008 Skall du ändå plocka bort allt, varför inte byta ändå?? Du skall inte mäta noll ohm (samma som testpinnarna ihop) i en kondensator, då blir det kortslutning i den. Det rör sig om ett oändligt motstånd, alternativt långsamt ökande resistans (under tiden kondensatorn laddas upp av mätinstrumentet). För att få reda på om den har rätt kapacitans krävs en multimeter med kapacitans-funktion. Det har inte de billigast från Biltema. Med andra ord, byt istället.. Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hustler 0 Postad 13 Oktober , 2008 Okej, men jag har flera fungerande tändspolar med sprucket hölje, visst kan man Ohm mäta tändspolar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Orris27 1 Postad 13 Oktober , 2008 Hej Har klippt in svaret på din fråga, från ett tidigare inlägg Man kan inte mäta tändpolar med vanlig ohm mätare för att se att den fungerar till 100%, däremot kan man se om det är avbrott i den, jämför med den andra spole som sitter på motorn och se om det skiljer, återkom med mätresultat så ska jag tala om vilken du ska byta... om det nu är olika värden, annars kan man säga att primärsidan bör ligga på någon ohm och sekundär på 200-300 ohm (lite osäker där men jämför som sagt...) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Orris27 1 Postad 13 Oktober , 2008 Hej Har klippt in svaret på din fråga, från ett tidigare inlägg Man kan inte mäta tändpolar med vanlig ohm mätare för att se att den fungerar till 100%, däremot kan man se om det är avbrott i den, jämför med den andra spole som sitter på motorn och se om det skiljer, återkom med mätresultat så ska jag tala om vilken du ska byta... om det nu är olika värden, annars kan man säga att primärsidan bör ligga på någon ohm och sekundär på 200-300 ohm (lite osäker där men jämför som sagt...) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hustler 0 Postad 13 Oktober , 2008 Den tändspolen som ger gnista kan ju knappast vara trasig, eller? så det är väl inte så mkt att fundera på vilken som behöver bytas om det är tändspoleproblem.. måste köpa en Avdragare så jag får av svänghjulet innan jag kan mäta tyvärr.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alfa-Freja 0 Postad 13 Oktober , 2008 Dum fråga kanske, men har du provat att byta ut tändstiftet mot ett nytt? Eftersom som det andra tändstiftet gnistrar borde du kunna utesluta spole och konding, utan börja felsökning från brytarspets och till tändstift. Bytt kabel & annat med det tändstift som funkar och kolla sedan om du får gnista på båda tändstiften eller om problemet flyttar på sig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hustler 0 Postad 13 Oktober , 2008 provat x-antal stift. Är det inte en uppsättning brytarspets, spole, konding för varje stift? isåfall kan jag väl inte utesluta nån av komponenterna för att jag har en fungerande tänddel Tändkablarna är olika långa och går inte att byta med varandra tyvärr. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hustler 0 Postad 13 Oktober , 2008 TILLÄGG: I våras provades två andra tändspolar, som jag inte kan garantera är hela, men är inte så troligt att båda dom skulle vara trasiga tror jag, kollade även om det var avbrott på kabeln med multimeter och det var det inte, så Kondingen och brytarspets är det som är orört.. sen eventuellt tändspolen om dom jag provade också var trasiga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 13 Oktober , 2008 de finns instrument där man kan både provköra tändspolen o prova kondensatorn,prova att skifta platts på tändspolarna eller brytarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 13 Oktober , 2008 Om jag minns så är det bara en kondensator och brytare. Så det är nog tändspolen som har ett isoleringsskikt som spricker upp och fukten kan krypa in. Möjligen skulle det å att blötlägga den felande spolen och laka ut saltet och sedan torka ur all fukt, t.ex i ugnen några dagar i 70-80 grader och sedan lacka igen sprickorna. Ett annat sätt är att köpa den här http://www.blocket.se/vi/17594063.htm?ca=20_s (Motorn dessvärre redan såld) och ta delar från. Den har värmeproblem som brukar vara det som sätter stopp för denna motormodell. Men den som vill få några trevliga mektimmar kan nog lyckas få igång åtminstone en av två. Kylkanalerna sätts igen men kan gå att öppna för den idoge. Senast ändrad av forgus31 | 14 oktober 2008 | 10:07 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 13 Oktober , 2008 är det inte en 2cyl motor? i så fall så har du 2st kondensator o 2st brytare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 13 Oktober , 2008 Mja, det är ju inget batteri utan det är magneterna som ger fältet till tändspolarna så magneternas placering i förhållande till spolarna kan ge gnista på varje spole varannat varv trots en enda brytare. Som t.ex en flercylindrig motor, där har man bara en brytare och istället en fördelare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 13 Oktober , 2008 är det en 2cyl motor så har den 2st brytare de har de alltid när det gäller OMC j-son eller Evinrude punkt slut Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hustler 0 Postad 13 Oktober , 2008 Precis, en uppsättning för varje stift. Har provat att flytta över och grejat nu, tror att problemet flyttade sig till den andra cylindern.. men man blir så rörig i huvudet efter lite skruvande att jag itne är hundra säker vilken som var död innan... det var dethär som tog knäcken på mig i våras... Nu när jag drar i snöret så får jag fin gnista från båda tändkablarna men när jag kör så går den bara på den ena och om jag kollar gnistan medans motorn är på så kommer det nångång ibland på det stiftet jag skruvat ut.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 13 Oktober , 2008 ja du ,rörig i huvudet ? du får kanske vila lite o prova en annan dag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hustler 0 Postad 13 Oktober , 2008 Ja, jag har lagt ner för dagen. Men är det inte mystiskt att jag får fin gnista med båda stiften utskruvade medans jag drar i snöret men inte när motorn är igång? När det här problemet uppkom kunde man avhjälpa det genom att dra ner på gasen o sen upp igen.. så kom den andra cylindern igång igen, går det att dra några slutsatser av det? Nu är dock problemet konstant Senast ändrad av Hustler | 13 oktober 2008 | 22:43 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 13 Oktober , 2008 har du kollat så att det inte blir vatten på tändstiftet när du kör motorn? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 13 Oktober , 2008 kan också vara så att gnistan är för svag när den blir belastad med kompresion. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hustler 0 Postad 13 Oktober , 2008 Inget vatten och det är nog inte problemet då jag är 97,8 procent säker på att jag flyttat problemet mellan cylindrarna Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 14 Oktober , 2008 Ödmjukt ber jag om ursäkt för missledande information. Trots att jag absolut tycker att jag justerat bara en brytare på min motor så måste den ha två st då jag just nu såg på en amerikansk sajt ett kit med två kondenstorer och två brytare. Det finns fortfarande delar till dessa gamla motorer. En verkstad i Göteborg hade impeller liggande på lager. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hustler 0 Postad 15 Oktober , 2008 Problemet löst, verkar som att det var både spolen och kondensatorn som var dåliga! Tack till er som svarat i tråden. Senast ändrad av Hustler | 15 oktober 2008 | 15:30 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser