Wind_Rode 0 Postad 13 Oktober , 2008 Jag tänkte ta bort propellrarna från mitt DP-290 drev och har kollat i Service handboken. Jag har tagit bort låsbulten i propellerkonen men lyckas inte få bort propellerkonen. Enligt boken så ska det bara vara å ta bort, men min sitter som berget. Har tagit i ganska så hårt.. Är det någon som har något tips, eller jag kanske har missat något? Hjälp:) /WindRode Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 13 Oktober , 2008 Konen är också gängad. mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wind_Rode 0 Postad 13 Oktober , 2008 ja, det är jag med på. Vanlig högergänga eller? Men det sitter inte några andra låsningar? Här nämligen redan böjt en stålstav när jag prövat å skruva av den:) /WindRode Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 13 Oktober , 2008 Om vi tar det från början. Innuti konan sitter det en bult vilken lossas. Sedan lossar man konan åt samma håll. Ifall konan satt sig går det att snabbt värma på alumiumen och därefter lossa konan. Misslyckas man är det bara att ta vinkelslipen och varsamt dissekera konan utan att förstöra axelns gänga. lycka till/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wind_Rode 0 Postad 13 Oktober , 2008 Stort tack! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Aqua26 0 Postad 14 Oktober , 2008 Jag har också problem. Kona och propeller 1 är loss men propeller nr. 2 glider lätt på axeln i ca 5-7 cm. sen är det stopp. vad kan detta bero på ? någon som har ett tips. / Mathias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hstrom 2 Postad 3 November , 2009 Hej, Lånar denna tråden lite. Jag får inte loss den inre proppen på mitt DP-A drev. Köpte specialverktyget på Penta, men specialmuttern sitter som berget! Visst är det väl vanlig gänga på denna? Någon som har nåt specialknep eller annat tips? /Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 3 November , 2009 är det en rostfri propeller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tlinden 2 Postad 3 November , 2009 Bult i konan, konan och specialmuttern för inre prop är gängade åt rätt håll (av motsols, på medsols). För konan är det bara att ta i, sätt en rejäl stålstång i genom båda hålen och dra. För den inre specialmuttern se till att låsbrickan inte låser muttern. När muttern är fri sätter jag ett dorn med mjuk topp mot flänsarna och slår lätt med en hammare på dornet så att muttern lossnar.Den inre proppellern ska bara vara att dra rakt ut när mutter och låsbrickan är borttagen. Kan sitta lite skit på insidan så det är bara att ta i så kommer den. //Tomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser