Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
Grydo

Vinterkonservera färskvattentank o pump !!

Rekommendera Poster

Vad behöver man göra för att vinterkonservera färskvattentank samt pump så det inte fryser vintertid !!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom man inte vill ha några frysskyddande kemikalier i dricksvattnet finns bara ett sätt; tömma systemet.

Jag pumpar ur stora tanken. Sedan tar jag loss sugpumpens slang från tanken ansluter tryckluft. Det vara vara lagom tryck, 0,5-1 kg så man inte blåser sönder kranarna. Öppna sedan en kran i taget och låt det stå och blåsa en stund.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Goda råd Du fått - men jag måste erkänna att jag aldrig gjort mer än pumpat tanken tom, öppnat alla kranar och kört pumpen tills sista droppen kommit ut. Har kanske haft tur, men inget har någonsin hänt.

Carl_axel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror att det är många som gör så och har tur.

Men när vattnet slutat pumpa dvs går torrt ligger det vatten i slangar/rör fram till kranarna. Det vattnet ligger kvar och kan fylla pumpen bakvägen. Från tanken finns också lite vatten som sakta rinner fram mot pumpen när den slutat pumpa.

Stängda kranar eller där det ligger lite vatten kvar i hålrum kan frysa sönder.

Själv har jag haft en kran frusit sönder på torpet. Hade glömt att öppna den när jag tömt systemet inför vintern.

Blåsa är ett bra tips. Lossa slangar på strategiska ställen t.ex vid pump är ett annat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På min nuvarande båt tar jag bort slanganslutningarna från tanken och ser till att densamma töms.  Pumpen tar jag helt enkelt hem.   En tidigare båt där det var lite omständigare, fick sitt system frostskyddat med t-röd.  T-röd är etanol och utblandad med två tredjedelar vatten klarar den minus 17.  Till våren är det bara att skölja igenom med vatten så att man inte får en ofrivillig grogg.  Plasten tål mycket väl den relativt svaga alkoholblandningen.  Är själv norrlänning och vet att plastdunkar är utmärkt till sprit.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kör pumpen torr. Lossa slanganslutningarna vid pumpen. Du kan köra pumpen utan anslutningar om du vill vara helt säker att inget vatten blir kvar i pumpen.

Min pump är en Johnson WPS 2.4 med snabb anslutning.

Har aldrig haft problem när jag gör så.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!
Utöver det ovan sagda så kan jag tipsa om att använda en luftmadrasspump för att få ur det sista vattnet i slangar och pumpar.

Speciellt viktigt är det om du har en varmvattenberedare i båten, där vattnet ofta blir hängande och inte rinner ut trots att avtappningskranen på beredaren öppnas. Genom att öppna en varmvattenkran och pumpa tills man hör luft komma ur avtappningen så töms systemet. Jag använder samma teknik med kallvattensidan - efter att ha kört tanken tom så lossar jag suganslutningen på tryckpumpen och använder madrasspumpen för att trycka ur det lilla vatten som är kvar i slangar och pump.

Hälsningar

Patrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

en våtsug/grovis att suga bakvägen fungerar bra.
När vårt system är tömt med kran/pump har vi ca 20l kvar i systemet!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag brukar även öppna inspektionsluckan på tanken och svampa ut det sista vattnet. Med det brukar det följa en del slem som bildas i tanken trots att jag endast tankar stadsvatten. Huvudorsaken är nog att min nuvarande tank är av plast och släpper igenom lite ljus vilket lär stimulera tillväxten av organismer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...