Gå till innehåll
torsdag 17 april 2025
weedogt2

Vilken typ av brandsläckare för båt?

Rekommendera Poster

Vi har fått ett erbjudande på jobbet att köpa bransläckare till bra pris. Men vilken sort ska det vara?

Jag har en motorbåt som är ca 5 m lång med en 80 hk utombordare. Fast bensintank på ungefär 70 liter under durken. Inget annat speciellt ombord.

Är en 2 kg pulversläckare rätt till min båt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I mitt fall så har mitt försäkringsbolag krav på en viss nivå av släckare. Typ 15A 83B C eller nåt i den stilen. Kolla om ditt försäkringsbolag kräver nåt speciellt. Står på släckaren vad den har för nivå.

Det är förresten skillnad även på olika 2kg släckare. Oftast verkar det vara B-klassningen som skiljer.

Jag har en 5,3 m båt med inombordare, har en 2kg pulversläckare i sittbrunnen samt en automatisk Halonsläckare i motorrummet. Har även funderingar på ytterligare en 2kg pulversläckare då det finns en bra plats för den...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gör det enkelt , ring brandförsvaret... Pulver (håller i 10 år) skitar ned, men är effektiv och har en lång hållbarhet, skum är färskvara dvs håller i 5 år. Vatten finns i sjön, men är inget man släcker bensin med..

Viktigt är att veta hur den fungerar och hur du släcker för det är inte bara att spruta på Flört

Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man rekommenderar alltid pulver när man behöver ett bra släckmedel som biter på det mesta, en 2 kg pulversläckare är liten men räcker inte länge. Jag tycker att 6 kg är det som ska finnas. Finns för 300kr på dom flesta större varuhus. Så svaret är lätt, har man en öppen båt med utombordare så ska man ha pulver, börjar man prata släcksystem till motorrum så handlar det om helt andra kostnader samt ett helt annat serviceläge.

Vänd släckaren någon gång då och då så pulvret inte klumpar sig.

Ha släckaren i några år. Sen kan du öva med den och köpa en ny.

Pulver klarar AB C bränder dock inte rekommenderat el över 1000V.

Bra kastlängd dock nedsmutsande

/Brandman 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...