Gå till innehåll
måndag 06 januari 2025
OC35Indigo

Täta fina sprickor i trä

Rekommendera Poster

Väldigt fina sprickor i trä, vad tätar man det med? Lim? Nåtmassa?

Det måste ju vara något som sjunker in i sprickan eftersom den är så tunn att nåtmassa inte går att få ner. Jag vet inte, vad föreslår ni. Jag har en sittbrunn helt i teak och på ett par ställen har några fina sprickor om mindre än en millimeter uppstått. Jag vill inte ha in fukt eller vatten där eftersom jag ska ha båten i vinter.

Tack

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! 

Ett par alternativ kan jag komma på...

Om du tror att det inte förstör utseendet så kan du sätta maskeringstejp på varsin sida om sprickorna och använda t ex sikaflex (291?). Dra med ett fuktigt finger längs med sprickan så kommer massan att träga ner i sprickan. Sen tar du bort tejpen. Men det beror som sagt på hur du tror att det kommer se ut med de svarta strecken .

Ett annat alternativ är att låta sprickorna vara och mätta träet i och runt sprickorna med kallpressad rå linolja. Då kommer inte fukten att ställa till det.

Ett annat alternativ är, om möjligt, att byta ut det skadade träet.

MVH

Magnus 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Blanda Marinepoxi med slipspån från samma träslag som du skall laga, lägg det i springorna och slipa ytan så att blir jämt, håller kanon.

Har själv provat West epoxi (= dyrt ) men har testat Biltemas lamminerings epoxi både till att limma & laga samt lamminera med och det är så in i he..... starkt !.

Mvh Inge A.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Nu vet jag inte hur det ser ut men tänk på att om du tätar med lim, sika eller liknande produkt. Så kan den inte tränga ut om/när träet sväller utan då blir sprickan större. Ifall så är fallet använd tex ettan eller liknande produkt som kan trängas ut vid vidgning. Men jag dömer absolut inte ut epoxy, sika, tät eller vad du nu hittar det beror mycket på hur det ser ut i övrigt. Sjäv skulle jag ha försökt att använda någon slags teakolja att mätta träet med och dra en tejp eller liknande över under vintern för att täcka.

//Makke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du tur är sprickan så liten att den går igen om du mättar med träolja. Sprickan har väl uppstått på grund av att träet tappat fukten och krympt och kan expandera när du oljar in det.

Åtminstone en del och att dränka in i olja förhindrar att vatten kommer in i träet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Hur går tror ni om man blandar lite fernissa i teakolja sedan kan man ju slipa lite om man vill, det som då kommit i sprickorna borde väl tätta.Om man värmer upp oljan så tränger den djupare ner i trä.

mvh Christer

post-43128-1394235669,4301_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Testa på en brädbit först - det finns en risk att det blir väääääldigt klibbigt och aldrig torkar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...