Gå till innehåll
måndag 02 december 2024
wdullin

vinterservice varmvattenberedare

Rekommendera Poster

Hej!

Jag undrar om det är något särskilt man skall tänka på inför vinter med varmvattenberedaren? Jag har tömt ut allt vatten genom kranarna (kök o toalett)

/Wille

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du tryckvattensystem med pumpen monterad innan VV-beredaren så kan beredaren vara fylld med vatten när pumpen börjat suga luft. Vissa pumpar kan nog fortsätta att trycka in luft så vattnet även i beredaren töms ur.

Det vanligaste är nog att kolla att det slutar att rinna ur vatten genom dräneringsventilen som du troligen har på beredarens lägsta punkt. Att det ligger lite vatten i botten på beredaren spelar ingen roll men viktigare då med kranar, rör och pumpen är tömd. Alla slutna utrymmen där isen kan expandera och spränga sönder ska vara tömda.

Glykol i motorslingan som värmer beredaren av motorvärmen är viktigt. Alt. helt tömd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag frös sönder min för några år sedan och fick rådet att med tryckluft blåsa den tom alla rörledningar. Numera kopplar jag en luftmadrasspump till duschslangen, öppnar alla kranar och ventiler samt dräneringsventilen i botten. Pumpar så på medan hustrun håller ihop kopplingen madrasspump/duschslang. Efter mindre än 5 minuter är det snustorrt eftersom det sprutan ut från alla håll. Oerhört effektivt. Har Du inte dusch, koppla på luftpumpen på en annan ledning.

Den där förargliga lilla dräneringen i botten lyckades jag aldrig tömma något vidare med.

Carl_axel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag brukar koppla på tryckluften, strypt till 0,5 -1  kg och blåser ur en kran i taget inklusive varmvattenberedarens övertrycksventil.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag brukar koppla på tryckluften, strypt till 0,5 -1  kg och blåser ur en kran i taget inklusive varmvattenberedarens övertrycksventil.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kan aldrig få ut vattnet ur beredaren genom att enbart köra pumpen tills det bara kommer luft ur kranarna. Pumpen trycker ju in vattnet i botten på beredaren, och varmvattnet tas ut högst upp. När tanken är tom pumpar pumpen luft genom vattnet som finns i beredaren. Lämnar man det så, kommer beredaren att frysa sönder. Om man öppnar säkerhetsventilen eller dräneringskranen, kommer bara en del vatten ut. Man måste även släppa in luft genom anslutningen för varmvattnet. Det görs genom att lossa slangen från anslutningen högst upp på beredaren. Slangen brukar vara svår att få loss, ibland måste man värma den. Om det är gängade anslutningar på beredaren, kan man montera ett T-rör och en liten kulventil på varmvattenuttaget. Då behöver man bara bara öppna dräneringen och kulventilen för att tömma beredaren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man öppnar säkerhetsventilen eller dräneringskranen, kommer bara en del vatten ut. Man måste även släppa in luft genom anslutningen för varmvattnet.
Det görs genom att lossa slangen från anslutningen högst upp på beredaren.

Enklare än att lossa slangar är väl att helt enkelt öppna vattenkranarna, då kommer ju luften in och vattnet rinner ut genom den i tankens botten placerade säkerhets/dränerings-ventilen...

Isotemp's anvisningar:

Vintertömning:

Öppna säkerhetsventilen med hävarmen.
öppna alla varmvattenkranar.
skruva ur avluftningsskruven på blandningsventilen (M5 r.f. spårskruv).
Vattnet kommer nu att rinna ur via spillvattenledningen (säkerhetsventilens slanganslutning).

P.S.

Sen sitter ju inte varmvattenuttaget i toppen på beredaren om den är vettigt gjord, se bild utan en bra bit ner..så även om man inte tömmer mer än till varmvattenuttaget så klarar sig säkert beredaren ändå (helt fruset vatten expanderar c.a. 11% i volym och fritt utrymme ska vara /är mer än så på en *väldesignad* tank när den tömts via varmvattenuttaget).

Senast ändrad av Gunnar_ | 14 oktober 2008 | 20:28

post-22127-1394235651,6734_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Gunnar,

Tack för fakta och en väldigt bra bild (råkar ha precis denna modell).

Men även om det är OK att vatten är kvar just i varmvattenberedaren, så finns ju vattenpumpen också i samma system. Den gissar jag är betydligt känsligare?

Det tips jag fick när jag köpte min båt är att öppna locket till färskvattentanken och suga ut det sista vattnet med en våtdammsugare baklänges ur resten av systemet. Med rätt koppling borde man med våtdammsugaren även kunna suga ur andra öppningar, typ vattenkranar och duschslangar (ta bort dusch-handtaget). Undertryck kan suga vatten flera meter uppåt.

Denna metod har jag även läst på detta forum är bra för att tömma toapumpen helt (öppna avtappning från septitanken, stoppa ned munstycket i toan och sug torrt).

Så jag tänkerr köpa en våtdammsugare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vattendammsugare är generellt ett måste för en båtägare och rekommenderas varmt. Inte minst för att underlätta rengöring i kölsvinet, under motorn mm. Spiller man olja vid oljebytet är det bara att slå i en kanna varmvatten plus diskmedel, skrubba med borste och sen suga torrt. 

Tipsa gärna ifall du hittar ett munstycke som passar för att tömma slangar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra tips - våtdammsugare verkar man kunna hitta en som duger för strax under 1000 kronor, så 49 kronor för att kunna suga ur slangar är ju billigt. Om du testar, så berätta gärna om Biltemas tillbehör funkar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köpte en våtdammsugare i går, men orkade inte åka till Biltema för dessa specialmunstycken. Jag bestämde mig för att helt enkelt hålla åt med handen runt om  mellan kökskranen och dammsugarröret när jag sög ut det sista vattnet. Tycker det verkade bli tätt nog, däremot så blev jag rätt kall om handen efter en stund... ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Denna metod har jag även läst på detta forum är bra för att tömma toapumpen helt (öppna avtappning från septitanken, stoppa ned munstycket i toan och sug torrt).

Vill bara dementera... Det fungerar INTE att suga baklänges ut genom min toapump (Jabsco, se bild). Så jag fick montera bort pumpen först (sex skruvar, lång skruvmejsel) och när jag tagit bort returventilen i början av slangen till septitanken gick det lätt att suga bort allt vatten med våtdammsugaren.

Luktade förstås lite... Ungefär som att byta blöjan på en magsjuk bäbis... Rynkar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har funderat ett varv till på min VVB och läst instruktionen från Isoterm (min heter Basic).

Så vitt jag fattar av avsnittet om påfyllning, så kommer det ALLTID att finnas ganska mycket luft i varmvattentanken, eftersom när man fyller på så kan luft bara lämna tanken upp till den nivå där utflödet för varmvatten sitter (se bild). Sedan kommer vattennivån väl att fortsätta stiga en bra bit --- MEN det beror i så fall på att trycket ökar, så att luften trycks ihop.

Om trycket sedan minskar till normalt lufttryck, så är luften fortfarande kvar. Min slutsats är att min beredare alltid innehåller  nästan hälften luft, vilket betyder att 11% expansion när isen fryser borde gå att hantera. FAST jag gissar att problemet istället är att tanken är cylinder-formad och att isen fryser sist i mitten av vattensamlingen --- då kan det skapas ett tryck som knäcker tanken trots att den bara är drygt halvful...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vill bara påpeka att det även finns en luftskruv på Isotemp Basic -- trots att den inte nämns i beskrivningen av vintertömning i min instruktionsbok --  instruktionsboken är vilseledande. Luftskruven sitter under grenkopplingen (höger sida på bilden), så jag såg den inte förrän jag låg på mage...

Och som påpekats tidigare i tråden -- man måste öppna luftskruven för att få ut allt vatten (åtminstone om vattenledningarna för varmvatten går ned under VVB-nivån, vilket de gör på min båt). 

Senast ändrad av Jonas478 | 10 november 2008 | 12:48

post-15068-1394235676,5296_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har hittat förklaringen: jag har fått fel instruktionsbok med min begagnade båt. Min båt är från 2003, men instruktionsboken till VVB som följde med är finstilt daterad december 2001 på sista sidan. På nätet hittade jag nyss Isotherm och där finns en instruktionsbok från 2005 som stämmer med min Isotemp Basic -- där beskrivs vintertömning med både luftskruv och säkerhetsventil med hävarm:

http://www.isotherm.se/

(instruktionsboken Basic ligger under Anvisningar Varmvattenberedare i vänstermenyn)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag märkte i höst att om jag lät vattenpumpen gå så tryckte den in luft i VVB så vattnet trycktes ut genom evakueringen i botten på VVB. Det har alltid tagit sån tid andra höstar men nu gick det på några minuter.

Har tidigare trott att vattenpumpen inte skulle klara att ge lufttryck. Det är nog en form av diafragmapump. Dessa tål ju att gå torrt också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Forgus,

Du har nog en annan typ av VVB än jag --- på Isoterm sitter säkerhetsventilen i den röranslutning där vatten kommer in från pumpen, så då tror jag inte att lufttryck från pumpen fungerar för att trycka ut varmvattnet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Knepigt! Jag tyckte den ser likadan ut som din.

Det är en Isoterm c:a 5 år gammal.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den har faktiskt inloppet och evakueringen på samma ställe precis som på din (kollade idag).

Jag upplevde dock att det gick mycket fortare att få ut vattnet i höst när jag lät pumpen gå. Kan det vara så att vattnet rinner ut när luften trycks in ändå? Låter lite mysko men kanske kan fungera att vattnet rinner i slangens undre del när luften strömmar i den övre.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Intressant... Verkar rimligt att lufttrycket drar med sig vatten ut.

Fast lite osäkert ändå --- kanske gick det fort för att du inte fick ut lika mycket vatten som vanligt, att det bara kom luft ut på slutet, trots att det var vatten kvar? Å andra sidan (som sagt ovan) lite vatten kvar i VVB borde den tåla.

Annars kom jag på att den bild som Gunnar lagt in högre upp i tråden (14 oktober) har texten Avtappning längst ned. På min Isotemp Basic finns bara ett hål i plåten där och i hålet syns vit plast som jag antar är isolering... Trodde att du kanske har en kran där, kanske finns det som extra-utrustning en kran/ventil enbart för avtappning?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...