mr_mike 0 Postad 13 Oktober , 2008 Får spelet på min båt motor nu, Motorn är en 40HK Mercury 4cyl 2t ifrån 92-94. Den har aldrig strulat tidigare men nu när båten ska säljas verkar den villja bli kvar i mitt garage där jag inte har plats Har fått impeller m.m bytt, har inte åkt med båten sen sommarn 06. Igår kväll så va det dax för en tur i sjön hemma för att se så allt funkar. Motorn startar fint lite dålig tomgång bara, Vatten strålen är riktigt fin eftersom ny impeller monterats. Kör ut en bit och drar på. Båten planar ut direkt då jag också monterat ny proppeller. Efter en stund börjar det tjuta ifrån gasreglaget, (har gjort det en gång tidigare) men slutade efter en stund. Då sa en verkstad att det va ett värme larm. Nu till frågorna. Finns det någon temp givare som man kan byta så man får tyst på tjutet. Vart ställer man tomgången på motorn??? Tacksam för alla svar jag får här på maringuiden. Mvh Micke Senast ändrad av mr_mike | 13 oktober 2008 | 07:37 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bella440R 0 Postad 13 Oktober , 2008 Tomgången ställer man på justerskruvar på förgasare. Det är antagligen olika skruvar för lågvarv respektive högvarv. Kan ju vara att packningar torkat runt förgasarna så den suger tjuvluft å tomgången blir dålig av det? Hur är det med olja? Är det separat blandning eller är det 2% i tanken? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mr_mike 0 Postad 13 Oktober , 2008 Ok. Ska kolla över detta men sitter inte förgasarn i gummi bälgar som det gör på de flesta andra motorer??? De borde väl inte torka. Det är separat olje tank, den sjuker när man kör så olja får den juh. Har läst några andra trådar ang detta många som säger att modulen som varnar för låg nivå kan ge upp. Tanken är juh helt ny fylld Det finns ingen tempgivare som man kan testa att byta också ??? Mvh Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sativa 0 Postad 13 Oktober , 2008 Grattis till att det löste sig med växelproblemet,hur löste du det? tempgivaren sitter på tändstiftsidan följ sladd .Koppla från denna så kan du se om det är den givaren som är paj,omså inte är fallet gör du på samma sätt med oljegivaren sitter på OLJETANKEN,lycka till o ha en bra dag Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sativa 0 Postad 13 Oktober , 2008 Glömde ang tomgångsjustering så tror jag att du har ett hål i motorupphängningen där det står IDLE rör inget annat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mr_mike 0 Postad 13 Oktober , 2008 ??? Är det där man justerar tomgång eller??? ///Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sativa 0 Postad 13 Oktober , 2008 Jag svarar yes på din fråga om du berättar hur det löste sig med vxl-problemen.var det som jag sa? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mr_mike 0 Postad 13 Oktober , 2008 Jajamen det va bara att ställa in den, Iofs en kille som gjorde det åt mig hehe. Men vart ungefär sitter tomgångs skruven??? Mvh Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 13 Oktober , 2008 det här med att justera tomgången så är alla påståenden här fel,det finns en arm på motorblocket som gaskabeln sitter på ,på den armen i nederkanten finns det en stopskruv som du ställer tomgången med.600-700varv med växel ilagd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser