miklus6 0 Postad 12 Oktober , 2008 Tjena igen! Ska skicka båten på lack i februari men vad ska jag använda för typ av lack till skrovet resp däck. jag har en glasfiberbåt (sea ray) Det kan väl ändå inte vara samma lack som till bil. hoppas de är nån vänlig själ som vill dela med sig av sina erfarenheter. micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Putte69 0 Postad 19 Oktober , 2008 Tjena! Jag lackade om min båt i våras, en Carver 90:a. Slipade hela båten sen grundade jag med Hempels 2 komp grund. Efter en ytterligare slipning så blev det 2 ggr med Hempels polybest. Om du skall lacka själv, var noga med att lacka i rätt temp o väder. Ca 18 grader och inte direktsol, tyckte jag att det blev bäst resultat ! Lycka till! / Patrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 19 Oktober , 2008 Hej, Kolla in Yachtcare hemsida:http://www.yachtcare.se/batlackering.htm Lackprojekt. De använder AWLGRIP för det mesta. /Bo Senast ändrad av bossee | 19 oktober 2008 | 22:01 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sethakan 0 Postad 19 Oktober , 2008 Varför inte billack, jag själv skickade in en båt för lackering hos en billackare och det blev skitbra. Dock sålde jag den så jag vet inte hur den ser ut idag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ballad_kopian 6 Postad 20 Oktober , 2008 blir tunt och ömtåligt. gelcoat som båten har som orginal är upp till 1mm tjockt. nackdelen med att blåsa på gelcoat/topcoat i båten kulör är att man måste slipa och polera efteråt. det blir lite apesin skals liknande efteråt. som man lätt slipar bortmed 150 papper sen 400 sen 600 och 800 och avsluta med 1000papper och sen återstår polering med autosol. då är båten i nyskick i samma matrial som den är byggd i. blir riktigt tjockt och bra skydd som lätt går att laga om olyckan skulle vara framme. bara att dutta i topcoat och sen slipa och polera skadan. =onsynligt. man kan inte lägga på gelcoat /topcoat på en redan olackad båt som är omlackad med nån slag 2komp färg. då löser topcoaten upp detta och all reser sej. isåfall måste allt slipas bort så båten egna orginal gelcoat kommer fram. har du fråger bara att maila. ha r själv lackat om min segelbåt på detta vis 30fot. mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
miklus6 0 Postad 21 November , 2008 De blir bil lack. Har snackat med halva sverige om lack o 95% säger bil lack Tack för alla goda råd, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser