Flipper-Jocke 2 Postad 12 Oktober , 2008 Hej ! Jag ska montera mitt nya band- ankarspel i vinter i båten. Spelet kommer jag att montera inombords, och enklast vore i BB akter, då där idag finns ett skåp att montera inuti.... Min båtmodell är en Nimbus 2600 med en inombordare TAMD 31A, rak axel 4-bladig propeller. Nu har jag kommit på en sak; A) Rätt eller fel: framåt roterar propellern som klockan sett från akterspegeln, vid back tvärt om. Vid back innebär det att det är lätt att backa aktern åt BB (vänster) och således svårt att få aktern åt styrbord (höger) - Rätt så långt ??? i så fall: borde jag väl montera ankarspelet på styrbord sida? vid hård vind in i aktern från SB så använder jag i första hand ankarspelet och med vind in i BB akter så kan jag backa med propellern lättare ur detta läge ?!? C) Tänker jag rätt, eller ska jag montera utefter enklaste installationen innanför skrovet ?!? Tack på förhand!Senast ändrad av Flipper-Jocke | 12 oktober 2008 | 22:29 Senast ändrad av Flipper-Jocke | 12 oktober 2008 | 22:29 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gonil 10 Postad 13 Oktober , 2008 Jag skulle montera där det är lättast att montera. Monterade mitt ankarspel till säsången 2004 och drar mig alltid ut med ankarspelet och aldrig reflekterat över att det skulle spela så stor roll på vilket sida spelet satt. Då har dock bogpropeller och kan styra båtens läge med den. /Göran Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser