Zahni 0 Postad 12 Oktober , 2008 Hej, kan man trimma en V8 VP 225 ( Cheva 305, årsm. 1986 med en ny Holly 650 )? Jag är nöjd med ca 50-100 hk (gärna mer !!!). - Hur mkt jobb är det ? - Ca kostnaden? - Eller är det bättre att köpa en nyrenov. VP 260 (Cheva 350) för ca 30.000:- från Hansen R. ? Alla tips och tankar mottages tacksam. Många hälsningar, Zahni Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rexco 2 Postad 12 Oktober , 2008 Delarna kostar inte så mycket d är snarare arbetsinsatsen och vertygslådan som spelar in här. Således om man räknar egen arbetstid i pengar är d inte värt d. Man får se d som en hobby och ta god tid på sej.. Finns ju racekam, olika typer av kolvar, stakar, topplock osv. Mekanisk väg är tyvärr d ända som biter på dessa maskiner man kan inte bara stoppa i ett chipp och förvänta sej 50 friska pållar extra. Finns ju trimkitt på Usamarknaden till dessa maskiner, men vågar inte svara på var d ligger i pris. Men du kan nog få ett mindre kitt för rimliga pengar från usa och då ingår d mesta utan arbetstiden och verktygen då förståss.. Finns ju en väg till o gå men något jag blivigt varnad för. Man kan ju alltid hänga på en kompressor och genast få en rättså hög effektökning. Detta hade jag planer på för ett antal år sedan, dom experter jag prata med då avrådde mig från att hänga på denna lilla effektökare. Förståligt motorn är orginal och över 10 år nu, hade jag hängt på en kompressor hade livslängden förmodligen blivigt max 2 timmar.. Således måste man nog preppa en maskin rättså bra för att d ska hålla för en konvertering.. Jag tycker du gör rätt i att byta ut maskinen mot en nyare (renoverad) som i sitt orginal utförande ger mer hk för en liten peng. D finns ju alltid risken att din gamla maskin inte pallar med trimmet och stryker åt. Men varför nöja sej med en 350 när d finns 454?? Hade jag stått i valet o kvalet (har en 350 nu) Så hade jag tagit i rehjält med hk så man slipper bli besviken. För jag tror inte att du ska lägga några större trimpengar på orginalmotorn, då får du nog borra upp rehjält och byta ut i stort sätt varenda pryl om du vill ha över 100hk i höjning som håller iaf.. !!!MVH REXCO!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 12 Oktober , 2008 ..att trimma en så gammal motorn är att tigga om problem ! Ju äldre motorn desto mjukare ska dom vårdas ..eller hur ! jag lovar .. att efter en trimning så blir du gasglad och vill säkert köra fullt ös... och det kankse inte är det bästa för en gammal motor!!!!!! känns smart att byta till en 5,7a som är renoverad ! =Mer styrka , =högre stigning på proppen ,=snabbare fart .. lycka till JCC Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zahni 0 Postad 13 Oktober , 2008 Hej på er Tack för svaret. Det blir en renov. Cheva 350/ Vp 260. Men en Cheva 454 / 7,4 l är också mums mums. Hur mkt större(vikt) är en 454 ? Hur blir bränsleförbrukningen ? Min båt är en Corall 23 ( 7 m) (orginalmotor: ca 170 hk/ ca 25 kn). Med en 454 böver min båt ev en flytväst eller hur ? Många hälsningar, Zahni Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Grundlurad 0 Postad 13 Oktober , 2008 En 454 är ca 80-90kg tyngre. Sen så är det ju inte lika motorfästen som på 305 och 350 så sattsa på en 350 istället. Bara att hänga i och åka. Båten i sig klarar nog av en 454 utan problem men du får en del extra arbete som det nog inte är värt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ss2100 0 Postad 13 Oktober , 2008 Går lite i samma tankar att trimma min 305 cheva, men isåfall blir det nog att grundrenovera först. Det är ju inte roligt att få mer kraft om inte motorn håller att köra med. Så kanske det blir att hitta en ekstra motor att renovera och trimma? då skulle det ju inte vara nån brådska man kan ju köra ändå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zahni 0 Postad 14 Oktober , 2008 Hej på er, tack för all hjälp. Ja, det blir nog en Cheva 350. Men det blir nog inte gartis. Jag önskar också en sötvattenkyling. Har ni bra inköps-tips för en renov. eller orenov. Cheva 350 ? Många hälsningar, Zahni. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser