Gäst Krille Postad 14 Juni , 2004 Har en plyfa båt med nyrenoverad B20 i, men när man varvar båten på friläget är allt ok. Fast när man kommer ur hamnen och får motstånd blir det förgasar knallar samt låga varv som följd. Har dubbla Zenit förgasare i samt en k -kam i. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
UlfRickardsson 0 Postad 15 Juni , 2004 Låter som om du har kopplat tändföljden fel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas_LLA 0 Postad 15 Juni , 2004 Visst är det kamrem på dom åxå? Kolla den då. Tändföjlden är väl 1342 /Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
havetsstorm 0 Postad 15 Juni , 2004 Det är INTE kamrem på en b20, den har transmisionsdrift och är den kass så e de illa ......tändföljden är 1342 som de va sagt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas_LLA 0 Postad 15 Juni , 2004 Hehe, är inte så haj på B-modellerna. Men det är juh helt klart nått med tändningen som det låter för mej iaf. Har du testat grundställa motorn en gång till, kanske fördelarn är ett hack felkuggad?? /Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sardaukar 12 Postad 16 Juni , 2004 Finns det kamremmar på marina motorer? :roll: Kan väl inte vara så vanliga iaf? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst MAPP Postad 16 Juni , 2004 DET VÄRKAR SOM OM DET INTE KOMMER IN TILLRÄKLIGT MED BRÄNSLE Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crew 0 Postad 16 Juni , 2004 Jag tycker nog att det låter som något fel med bränsletillförseln eller att förgasarna inte är synkrona. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
VolvoMan 1 Postad 5 Augusti , 2004 Jo, tändproblem är felet, gissar på att du har tändkablarna i fel ordning i fördelaren. Här ser du rätt ordning på tändkablarna till B20 motorer: http://personal.inet.fi/atk/fredrik.rantala/aq130c/Images/DSCF0018.JPG En bild säger mer än tusen ord Och visst finns det kamremmar på båtmotorer, ALLA volvo penta nyare rödblockare snedmotorer alltså, B21, B23 och B230 baserade har kamrem, hit hör AQ120, AQ125, AQ140, AQ145, AQ131, AQ151, AQ171, SP230, SP250 och SP251. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Leif Postad 6 Augusti , 2004 B20 har ingen kamrem, den har stötstänger istället. Förgasarknallar vid pådrag är typiskt för lite bränsle. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tias 0 Postad 7 Augusti , 2004 stötstänger istället för kamrem? Det skulle jag vilja se;) Det sitter ett drev på kamaxeln och ett på vevaxeln. så nu var det slutdiskuterat. Kolla som sagt tändning och bränsle. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst pierre Postad 7 Augusti , 2004 Stötstänger eller kamrem, det är ju två olika motorkonstruktioner, B20 har stötstänger och drivningen är direkt med kugghjul. B21-23 osv. har överliggande kamaxel, och drivning med kamrem. Det låter som om du har problem med bränsletillförseln eftersom du får avgasknallar, men kolla också så att du inte har ett läckage ( tjuvluft )på insugssidan ( det kan du kolla med startgas ) men var försiktig, Spruta startgas på mistänkta ställen och hör om motorn ökar i varv, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Leif Postad 8 Augusti , 2004 ->Tias stötstänger istället för kamrem? Det skulle jag vilja se;) Du är vällommen att komma och titta på mina nedplockade B20 precis när du vill. I de B20 jag har sitter 8 stycken stötstänger för att få upp drivningen till ventilerna i toppen. På nyare motorer har dessa ersatts av en rem som sköter att få upp drivningen till ventilerna i toppen. Även kamaxeln har flyttat upp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser