Gå till innehåll
onsdag 19 februari 2025
Gäst Krille

B20 strul

Rekommendera Poster

Gäst Krille

Har en plyfa båt med nyrenoverad B20 i, men när man varvar båten på friläget är allt ok. Fast när man kommer ur hamnen och får motstånd blir det förgasar knallar samt låga varv som följd. Har dubbla Zenit förgasare i samt en k -kam i.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst är det kamrem på dom åxå? Kolla den då. Tändföjlden är väl 1342 /Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är INTE kamrem på en b20, den har transmisionsdrift och är den kass så e de illa ......tändföljden är 1342 som de va sagt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hehe, är inte så haj på B-modellerna. Men det är juh helt klart nått med tändningen som det låter för mej iaf. Har du testat grundställa motorn en gång till, kanske fördelarn är ett hack felkuggad?? /Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det kamremmar på marina motorer? :roll: Kan väl inte vara så vanliga iaf?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MAPP

DET VÄRKAR SOM OM DET INTE KOMMER IN TILLRÄKLIGT MED BRÄNSLE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker nog att det låter som något fel med bränsletillförseln eller att förgasarna inte är synkrona.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, tändproblem är felet, gissar på att du har tändkablarna i fel ordning i fördelaren. Här ser du rätt ordning på tändkablarna till B20 motorer: http://personal.inet.fi/atk/fredrik.rantala/aq130c/Images/DSCF0018.JPG En bild säger mer än tusen ord :) Och visst finns det kamremmar på båtmotorer, ALLA volvo penta nyare rödblockare snedmotorer alltså, B21, B23 och B230 baserade har kamrem, hit hör AQ120, AQ125, AQ140, AQ145, AQ131, AQ151, AQ171, SP230, SP250 och SP251. ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Leif

B20 har ingen kamrem, den har stötstänger istället. Förgasarknallar vid pådrag är typiskt för lite bränsle.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

stötstänger istället för kamrem? Det skulle jag vilja se;) Det sitter ett drev på kamaxeln och ett på vevaxeln. så nu var det slutdiskuterat. Kolla som sagt tändning och bränsle.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst pierre

Stötstänger eller kamrem, det är ju två olika motorkonstruktioner, B20 har stötstänger och drivningen är direkt med kugghjul. B21-23 osv. har överliggande kamaxel, och drivning med kamrem. Det låter som om du har problem med bränsletillförseln eftersom du får avgasknallar, men kolla också så att du inte har ett läckage ( tjuvluft )på insugssidan ( det kan du kolla med startgas ) men var försiktig, Spruta startgas på mistänkta ställen och hör om motorn ökar i varv,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Leif

->Tias stötstänger istället för kamrem? Det skulle jag vilja se;) Du är vällommen att komma och titta på mina nedplockade B20 precis när du vill. I de B20 jag har sitter 8 stycken stötstänger för att få upp drivningen till ventilerna i toppen. På nyare motorer har dessa ersatts av en rem som sköter att få upp drivningen till ventilerna i toppen. Även kamaxeln har flyttat upp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...