Gå till innehåll
tisdag 19 november 2024
pgh73

Accent 26-ägare/kunniga

Rekommendera Poster

Jag har en Accent26, motor i förpiken, och undrar om ni har gjort något för att minska/få bort en del av den värme som motorn genererar?

Som det är nu på min båt, finns ett litet ventilationshål ut från själva motorrummet till brevidliggande stuvutrymme (också litet typ 15-20 liter) som i sin tur har ett litet (30 mm) hål i skivan som ligger där som lock. Ovanpå allt detta ligger sen dynorna.

Behöver jag bry mig eller? Dynorna blir rätt så duktigt varma efter ngn timmes gång med motorn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Möjligen har din båt samma problem som många andra - motorrummet blir för varmt (>55 grader). Och behöver utökade ventilationsöppningar och en fläkt som ser till att luftcirkulationen blir stor nog.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har haft en Accent, men har aldrig haft några problem med att det blir för varmt i motorrummet eller att dynorna blir för varma.

Jag vill dock minnas att det fanns ventilationsöppningar i skivan som avgränsar motorrummet (se bilden).

Annars var det ganska skönt med varma dynor på tidiga vårar och höstar. Man körde motorn ett tag innan man gick och la sig.

/Novali

post-10005153-1394235650,6529_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har också funderat på att sätta dit sådana ventilationshål på min. Det borde ju förbättra det lite i alla fall. Sätter upp det på att-göra-under-vintern-listan. Tackar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...