Gå till innehåll
söndag 02 februari 2025
Westfjord26

Länspump

Rekommendera Poster

Rule tillverkar en länspump som genom en provstart var tredje minut känner av om det finns nåt vatten att pumpa ut, låter skitbra, nån som har provat? känns som om man ligger vaken hela nätterna för att en pump startar hela tiden, kan det funka? vore bra att slippa flottören om man ändå skall byta nu när man lyckades trampa sönder den gamla!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jag har en Rule 500, måste vara 10 år nu. Den har legat dränkt i vatten i veckor, infyst någon vinter när jag varit sen att täcka båten men den funkar kanon fortfarande. Flera polare har bytt till Rule och ingen av dem har pajat ännu. Du hör knappt det lilla ljud den ger ifrån sig när den testar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

0,2ah, så det blir 4,8 per dygn, men det är ju individuellt vad som är mycket, men verkar bra att den inte hörs så mycket.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag menade om den ligger dränkt i vatten flera veckorFlört

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hehe, jaså du tänker så: inte mycket till *automatisk* länspump om den ligger dränkt i veckor Cool

Ahh..strömlös kanhända ?

Bortsett från vilket så tillverkar Rule en annan variant med inbyggd flottör (Rulemate 500) som funkar.
Jag har 2 st sådana, en i båten och en i min vid regn varje gång översvämmade källare Tyst  och båda funkar klockrent UTAN att dra ström när det inte finns nåt att pumpa Glad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag var lite otydlig förstår jag nu. Jag har två båtar med Rule 500 i bägge. Den ena är en kabinbåt med kapell där pumpen sitter som en säkerhet ifall det skulle komma in vatten. Den tickar till ca 1 sek med några minuters intervall. Det ljudet hör man inte i normala fall. Den andra båten är en öppen träbåt där jag  normalt inte har något batteri. Jag tar med ett batteri och använder pumpen bara för att slippa ösa. Det är den pumpen som legat dränkt och infrusen när jag varit sen med upptagning. Pump och automatik fungerar fortfarande trots det

Enligt uppgift tar pumpen ca 2A när den pumpar, kapaciteten är 32 l/min, 1920 l/h. Alltså ca 1Ah /kubik. Sen är det väl elektroniken som drar 200 mA antar jag.

När den kör testen och det finns vatten så känner på något sätt av pumpmotståndet, mäter kanske motorströmmen. En lustig sak med den avkänningen upptäckte polaren när han tvättade av sin öppna båt invändigt i våras. Han använde något tvättmedel, tror det var klorin och det samlades rätt mycket vatten i båten. Pumpen startade inte automatiskt så han trodde den pajat men det visade sig att det var medlet han använde som på något sätt påverkade avkänning.

Har man inombordare finns väl en viss risk att man får olja i vattnet, kanske oljan också påverkar avkänningen.

Det jag egentligen ville säga är att Rule pumparna är jäkligt stryktåliga och att man inte störs av det lilla ticket när den testar om det finns vatten

Senast ändrad av FinnSpeed | 13 oktober 2008 | 20:28

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man borde kunna applicera principen på vilken pump som helst! Är det någon som sett någon byggbeskrivning på en sådan Controller (kanske med en liten microcontroller - PIC, kanske?). Då slipper man ju byta pumpen, bara koppla in och njuta!

mvh Magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har haft en sådan pump i min öppna bohusjulle i många år. Det fungerar perfekt. Den håller båten läns även regniga sommrar. Har ingen möjlighet till landström på den platsen den ligger  och jag har kört på ett fulladdat 75 aH batteri hela sommrarna utan att ladda. I år från midsommar till början av Oktober.

De första året bytte jag batteri nån gång i mitten på sommaren, men mätning på det urplockade batteriet innan laddning visade att batteriet var mer än halvfullt ( ja - batteriet hade stått minst ett dygn innan jag mätte med ett kalibrerat instrument).

Det har blivit allt längre perioder batteriet fått sitta kvar utan  laddning i båten år från år. (kan väl kanske,  med denna bekännelse, få pekpinnar av vän av ordning som kan allt om batteri och batteriladdning, och som har hört att ett batteris livslängd radikalt minskar om det missköts - jag känner också mycket väl till dom detaljerna)

Jag monterade, pga min goda erfarenhet av pumpen, en, även i min stora segelbåt när den låg utan tillsyn under en längre period. När det är stor lyfthöjd är konstruktionen inte så lyckad.

Först höll pumpen på att vattenfylla båten när jag gick över Bråviken våren 2005, pga baksug. När jag höjde slangen ytterligare (pluss borrade ett litet hål på slangens högsta punkt) för att ta bort risken för baksug/vatteninträgning, blev volymen på vattnet den inte kunde pumpa ut så stor att pumpen, vid ett tillfälle, gick konstan i minst en vecka.

När jag vid ett tillfälle förra sommaren lämnade båten konstaterade jag vid en koll under durkarna att pumpen gick just för tillfället. När jag kom tillbaka efter en vecka gick pumpen fortfarande och vattnet som stod i slangen var så varmt att jag knappt kunde ta på slangen. Pumpen fungerar ändå klanderfitt även idag, så den tog inte nån större skada av att gå konstant minst en vecka.

Till en mindre båt, med en lyfthöjd under en meter, skulle jag definitivt inte välja nån annan pump än Rule 500   http://www.hjertmans.se/webshop/artiklar/artiklar.asp?rubnr=569&artname= , men i en större båt med en lyfthöjd på uppemot 2 meter är jag numera skepisk.

tommy

Senast ändrad av toaen | 18 oktober 2008 | 10:44

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ser du några nackdelar med rulemate 500 jämfört med rule 500? den ena har inbyggd vakt den andra provstartar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...