Martin73 1 Postad 12 Oktober , 2008 Hej allihop. Här kommer min debut på detta forum! Känns som om jag är på väg att bli återfalls-seglare, sålde båten -01, och nu är suget större än någonsin. Spanar runt på lite olika objekt och fick nys om en J24. Skulle vilja höra lite synpunkter om båttypen, av er som verkligen har seglat den, finns inte med på båtguiden eller på sailguide.se. Är införstådd med att det är camping som gäller, men hur är den i övrigt? Är det en vek sak som skrämmer vettet ur familjen (som aldrig seglat förr!)? Tacksam för svar!!! Ps. Seglade först h-båt, sedan 606:a, när det begav sig... /M Senast ändrad av Martin73 | 12 oktober 2008 | 18:15 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Niclas_swe 1 Postad 14 Oktober , 2008 Har en J24. Förbannat kul båt måste jag säga. Kanske inte något att ta ut småbarn i direkt, den beter sig som en större jolle fast med mycket kölbåt i blodet. Det är ju ändå en kölbåt. Vek och vek.. den är väl inte den stabilaste båten på sjön det är väl synd att säga, men det beror väl på hur man seglar den, seglar du med mycket segel uppe så klart att de kommer att börja luta. Ta då hellre och sätt upp ett mindre försegel så är det lugnt, precis som vilken båt som helst. Stor trevlig sittbrunn som gör det härligt att ligga i lugna hamnar och ta en kall i solnedgång med polarna. Det går även utmärkt att sova 4 personer i den. Stuvfacken i sittbrunnen sväljer oväntat mycket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Matrix Postad 14 Oktober , 2008 Ett tips är att du letar efter en Dominant 78 (om du kan hitta en ) En båttyp som lätt seglar upp till sitt lys på 1,06. Jag håller jämna steg med Expresser och seglade ikapp en Maxi racer i sommar. Strax före förra årets upptagning gick jag ikapp en Oceanis 343 som har ett lys på 1,17! det blåste vid tillfället 8 m/s och han borde ha revat för han lovade upp mot vinden ett flertal gånger. Det tog ca 20 minuter att gå ikapp från ett läge på över 200 meter akterifrån. Min fart var då runt 8 knop. Jag byggde dit ett utskjutbart peke för en nyinköpt gennaker som fungerar utmärkt istället för att dra upp en spinnaker. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser