Gå till innehåll
torsdag 16 januari 2025
scampi

Bästa vägen för att segla hem båten från Grekland till Sverige?

Rekommendera Poster

Hej sjöfarare! 

Jag har en segelbåt sedan några år i Joniskahavet, Grekland. Jag har bara seglat omkring där i området men nu är jag sugen på att segla hem båten och se lite trevligeter på vägen. Men jag vet inte riktigt vilken färdväg o hamnar osv. jag ska välja. Jag har inte tänkt segla hela vägen hem på direkten utan låta båten få övervintra på någon marina på vägen. Vilken vet jag inte?
Att åka alltför länge på kanaler genom Europa kanske inte lockar jättemycket? Men lite grand kan ju inte skada? Båten är 9,95x3,45x1,35 den går med andra ord inte så djupt!

Jag är tacksam för alla tips och idéer vad som är en bra ruttplanering.
I början av juni 2009 tänkte segla iväg.

Mvh Ulf

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du resa till Frankrike du kan ta en kanal från medelhavet till atlanten utan att passera Gibraltar och det lång väg upp till Cap Finister och biscaya.Det är 1,60 djup tror jag. Och du kommer till Bordeaux där kan du lasta vin.

Du start närmare Sète det måst vara 15 dagar unifärr.

Före deta ska du resa till sardaigna och corsika.

Medelhavet kärner jag inte men från spagnen till sverige jag känner bra, så du ska till bretagne, i frankrike och cherbourg sedan ta Engleska sida till Dover och Belgium, i Belgium det finns en kanal son är jätte bra till Roterdam där du kan gå ut igen och segla till borkum och sedan till kielkanal.Och där du är nästan hemma. Stockholm Bretagne med en 9m segel båt (Murena) direkt väg mer tur jag har tagit 15 dagar. Men retur Lorient Stockholm 3 månader lung vär med restaurang och besök.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar tackr för det!

Det ska jag ta med i mina funderingar.

Mvh Ulf

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det Poppea talar om är Canal du Midi. Maxdjup på papperet 1,6 men i praktiken under 1,5 under torra somrar. Du går in vid Marsielle eller Seté.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...