Gå till innehåll
tisdag 04 februari 2025
Gäst jocke

prisvärd båt runt 38-40 fot?

Rekommendera Poster

Gäst jocke

Större båt vill man väl alltid ha, eller? Har haft 24 fot och nu 33 men om man vill byta upp sig till 38-40 fot vilka prisvärda modeller finns det. Conqubin 38 verkar vara mycket båt för pengarna eller ska man satsa på en begagnad Bavaria från Greekland? Eller ska man gå ihop med någon annan och bara hinna seglahalva säsongen men i en bättre båt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Staffan

Hej! Som ägare av en Conqubin 38 så är jag väl kanske något partisk men efter ett par års erfarenhet av typen har jag faktiskt inte mycket negativt att säga om typen. Planlösningen känns inte längre helt modern och i jämförelse med moderna 38 fotare är ruffen helt enkellt mindre på grund av att båten bara är 3m bred. Vidare saknar den en avskild akterhytt men det komenseras i seglingsegenskaperna och det faktum att den lätt hävdar sig mot modernare båtar i samma storleksklass. Att bredden bara är 3m gör att den är snabb som ett spjut och att man lätt hittar en hamnplats i den trånga sommarhamnen. Det finns 6 kojer men om alla används blir det ganska trångt ombord. Fem pers lever gott i den! Jag kan väl inte påstå att jag har kastat speciellt många avundsjuka blickar just mot Bavariorna på bryggan men det kan ju vara en smaksak. Pris/prestanda anser jag att det är ett mycket bra val!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När du jämför får du tänka på att en 38-fotare från 70-80-tal i allmänhet är betydligt mindre än en modern 38-fotare. Som tumregel kan man räkna bort ca 4 fot, dvs en 70-talare motsvarar ungefär en modern 34-fotare. En Conqubin 38 deplacerar ung. lika mycket som en Bavaria 34, och ändå är Bavarian rymligare. Johannes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Christian

Mitt val i den storleksklassen är Jeanneau- Sun Legende 41. rymlig välseglande och snygg, desutom är den relativt billig en båt från slutet på 80 talet kostar ca 700-900tkr Alternativt en Olympicsea 42 vilket är samma båt fast byggd i Grekland, en sån från mitten på 90 talet kostar ca 500-700 tkr. Är det någon som har erfarenhet av att ta hem en båt från Medelhavet.

post-0-1394234284,9601_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte av att ta hem men en bekant sålde sin båt som seglat i Adriatiska havet sedan slutet av 80-talet. Köparen var en svensk som tog hem båten. Tänk på att båtar i Medelhavet ofta seglas mycket mer än i Sverige och att de slits mycket hårdare pga salthalten och solen. Ett teakdäck får nog t ex räknas som slut efter 10-15 år. Johannes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Erik

Hej CHristian! Jag transportseglade turkiet-Trieste, sen gick båten på trailer hem till Sverige. Att segla hela vägen är långt, och kan nog bli rätt äventyrligt men kul om man gillar utmaningen i Biscaya etc.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst jeppe

Varför större? Gör så här istället att du köper en nyare modern båt i samma storlek så slipper du de negativa effekterna av stora båtar (alltså högre underhållskostnader som ökar exponetiellt med storleken).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men även om man har lägre underhållskostnader på en ny båt så har man större kapitalkostnad. Jag skulle knappast tro att det blir billigare totalt sett att köpa en ny båt, om man bara jämför två båtar med samma storlek. Däremot finns det andra argument för att köpa nytt, t ex att man lägger mindre tid på underhåll, nya båtar är oftare mer praktiskt inredda och utrustade, känslan av att allt är nytt osv. Johannes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...