Gå till innehåll
fredag 14 februari 2025
rotorp

Blanda Glykol

Rekommendera Poster

Vid sista resan så fick jag lite problem med kylningen vilket resulterade i att en mindre mängd glykol spilldes ut via skvallerröret på expansionsburken.

Slog i ny blandning för -50 grader men såhär efteråt så blev jag osäker på om man kan blanda etylen och ja vad den andra sorten heter.

Är osäker på vad för typ av glykol som var i liksom. Är det fara o fäde? behöver jag dränera hela systemet eller kan jag ta vintern med ro?

Motorn i fråga en AD40 och slog i ca 1 liter i expansionsburken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja vet inte om ja förstog dig rätt men du har blandt de två olika sorterna (röd och blå/grön)? I så fall bör du dränera och fylla på nytt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ta det du med ro, i alla nyare bilar finns den röda glykolen för att den är snällare mot aluminium motorer  Antar att det gäller båtar oxå För ca 5år sedan var det nästan lögn att hitta röd glykol annat än hos märkesverksäder Har själv blandat i alla former upp till helt grön och det händer absolut inget otäckt

De gör samma jobb och 1liter hit eller dit gör defenitivt ingen skillnad i det stora hela

/sp

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sdk780

Etylen och propylen hete rdom båda sorterna! Etylen ger lite bättre frysskydd. Bägge sorterna är blandbara med varnadra MEN ev tillsatser från dom olika tillverkaran kanske inte är det!

Glykol som är amin-, nitrit-, fosfatfria brukar fungera ihop med aluminium. Kolla vad det var i Glykolen Du hällde i! Om det inte fungerar så visar det sig som klumpar efter ett tag och kan leda till dålig kylning så tipset om byte är nog inget dåligt tips!

Oavsett så bör man byta kylvätska varannat år då glykolen i sig är OK men korrisionsskyddet som är ett tillsatsmedel har tappat en del av sin kraft!

Det finns särskilda LongLife medel som håller många år men dom är lite dyrare.

Mvh Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var mest fundersam på frysegenskaperna iom blandningen. Vill inte köpa nya block i vår liksom.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Någonstans har jag läst att det skiljer en grad på frysskyddet mellan de två olika sorterna. Ska se om jag hittar källan till det...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hittade den här länken där Bosse Bildoktor svarar på frågor om glykol. Sen får man själv avgöra om han är att lita på.

http://www.aftonbladet.se/bil/bossebildoktorn/fragabildoktorn/article298336.ab

Vad gäller källan ang. fryspunkterna så hittade jag inte den jag ursprungligen tänkte på men såg på SeaSea att deras etylenglykol, blå, har en fryspunkt på -38 vid 50% och deras miljöglykol, propylenglykol, grön, har en fryspunkt på -33 vid 50%. Där står också att den gröna inte är blandbar med etylenglykol.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...