Gå till innehåll
tisdag 17 september 2024
tonykvist

Örnvik 400

Rekommendera Poster

Hej! Är ny medlem. Köpte igår en Örnvik 400 , säkert från 70-80 talet. Båten är i ganska risigt skick. Finns det ritningar på båten? Hur är det meningen att vattnet från akterutrymmet under bänken skall rinna bort? Skall båten ha trallar (fanns inga till denna)? Vad har luckan under mittbänken för funktion?Vad säger serienumret 570 om åldern?

 

Tacksam för svar,

Tomppa

post-10005959-1394235643,7638_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vattnet får du ösa ut med skopa. Ser ut som du har en dyvika i akterspegeln(?), när båten är uppe på land så kan man använda den för att tömma ur eventuellt vatten. Trallar tror jag inte det ska vara på denna, men eventuellt kanske en skiva över ösbrunnen bak.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Öskar jovars, men utrymmet längst bak? Ett runt hål finns där och jag antar att det skall finnas  en gummipropp där, annars rinner vatten dit vid hög sjögång och stänk. Ett likadant hål finns även i stävens luftutrymme. Propp där med antar jag. Och luckan under mittbänken, funktion? Undrar hur gammal båten är. Tack för snabbt svar så här på lördags kväll.

Tomppa

 

post-10005959-1394235643,8833_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, nu ser jag hur du menar. Är det bara dessa två hål som går in till utrymmena under durken så skulle jag nog proppa dom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, propp blir det. Känner du till hur jag skulle få reda på ålder (serienr.570)? Vem är den store Örnvik-kännaren på bryggan?

mvh tomppa

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror båten är från tidigt 70 tal för min far hade exakt en sådan för fiske på den tiden.

Det fanns en trall som passade precis i utrymmet där vattnet kommer fram. Dvs den nedsänkta delen av durken precis framför akter toften. Den var i princip gjord av en marinplaywood med ett par lister undertill och den låg på kanterna i sidorna.

Det som ser ut som en dyvika på bilden är inte det man tror utan en dyvika för att tömma ut vatten som eventuellt kom ner under locket på aktertoften. Det stod nästan alltid vatten i denna låda efter regn och det enda sättet att få ut vattnet var att tömma ut det i utrymmet framför toften där du kunde ösa ut det med öskar. Det satt en plugg i detta hål som är gängat.

Det fanns två hål 1 st akter om den förligaste toften rakt ner i durken och ett i utrymmet där du öser vid akter toften.

Det fanns inga pluggar orginal i dessa hål utan avsikten var att vattnet som kom in i båten skulle leta sig ner till lägsta punkten som är vid aktertoften. Om du pluggar detta hål får du vatten inne i skrovet.

Det som fanns orginal var en sil i plast i det främmre hålet som skulle hindra saker att falla ner i hållet för det är nog ca 7-8 cm i diameter.

I främre toften finns också ett likadant hål som under aktertoften och även här finns en gänga som passar till en gängad propp.

Per



Senast ändrad av oceanis | 13 oktober 2008 | 19:18



Senast ändrad av oceanis | 13 oktober 2008 | 19:21

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Per för fin information och lite om historia och minnen också! Skall fixa till en durk och skruvpluggar. Men först å främst måste jag lägga på lite glasfiberväv på den tilltygade bottnen. Har du nån aning om vad en fastskruvad marinplywoodlucka under mittbänken har för nån nytta? Att komma åt och putsa å städa?

H: Tomppa

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej!

jag har en örnvik 400 som denna helgen sjönk med motor o allt. har ett tag haft problem med att akterns luftutrymme fylls med vatten o båten ligger o går väldigt lågt med aktern. jag undrar hur d kan komma in vatten i det bakre luftutrymmet? o är det meningen att d ska vara så? för att tömma båten på vatten måste jag skruva bort den inre dyvikan o sen sätta mig längst fram i båten o låta vattnet rinna fram o upp i båten o sen snabbt springa bak o skruva i dyvikan o sen ösa båten. känns lite omständligt liksom..o tar en väldig tid. hur ska detta fungera egentligen? är d klokt proppa igen luftutrymmena?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...