Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
djivbento

Vertical jigging, tjuvfiske eller ej ??

Rekommendera Poster

Vertical Jigging....

...Jag har en liten fråga till er som sysslar med denna nya stil av fiske.

Jag själv och många andra fisketokar, trollar i mälaren fast det är olagligt.

Jag har iof TDA kortet så jag får ju trolla på de platser som tillåter trolling med TDA-kort. Men flertalet som jag träffat ute på mälaren har inte ens det kortet men trollar ändå.

Och jag själv kan väl erkänna att jag även trollar på de vatten där man inte ens får trolla fast man har TDA-Kortet.

Och frågan i detta, vad tycker ni är fel och inte fel.

Har ju pratat med en del tjuriga gubbar som har berättat för mej att nej, nej trolla får du inte göra i mälaren medan dom själva sitter och fiskar drivfiske utan att vara uppankrade.

Har då berättat för dem att det gäller även den typen av fiske.

Och får då tillbaka men så här har ju jag alltid gjort.

Och så det jag ville komma till, vertikal jigg.

Denna nya fiske stil är väl ett sätt att trolla egentligen.

Går i och för sig väldigt sakta, men man rör sig ju ändå frammåt.

Men man hör aldrig några synpunkter på vertikal fiske. Det känns som at det är legaliserat i alla våra sjöar.

Bara en lite tanke från mig.... Kommentera gärna och kom med egna synpunkter, och svara gärna på frågan varför man inte får trolla i större delar av mälaren. När man annars får göra det i stort sett hela landet.

Istället kan fiskeriverket öka nätmaskorna i mälaren, för vi sportfiskare fyller ju knappast våra frysar till bredden med gös och stora abborrar.

Själv får jag mycket gös i mälaren, men jag tar endast upp den fisk som jag kommer att äta färsk, varför ska man frysa in i fisken när den finns färsk i vattnet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter lite som dom gör ju fel, då får jag också göra det.

Frågan är varför du inte får trolla på vissa ställen - om det är för att skona fisken och se till att det inte blir utfiskat på nåt sätt så tycker jag du ska hålla dig till reglerna. Om det är för att det är privat vatten eller nåt så bryr jag mig inte.

(Jag trodde vertikalfiske bara vara som att pimpla fast med draget vertikalt...?)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

om jag förstår delar av vad du säger korrekt så skall yrkesfiskaren nyttja redskap med större maskor,, men om ni sportfiskare inte tar upp några mängder? då kan väl yrkesfisket få leva?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, vertical fiske är som att pimpla, fast under en drivande båt, eller framförd av liten motor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst urban-medin

Självklart ska du fiska. Hur? Ja det är upp till dig och ditt samvete. Jag tycker det fiske du talar om är helt ok. Det finns otroligt mycket värre fiske som utövas och det lilla som vertikalfiske gör i sett till hur många som utövar det....fiska på bara. Jag lägger nät, hur många? Ha ha, ja det är jobbigt när dom ska upp Glad

Mvh/Ovan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Drivfiska klassas inte som trolling vad jag vet, tror det står i lagtexten för det fria handredskapsfisket  fiskesättet som sådant får inte kräva båt pimpla/vertiklafiska kan man göra utan båt på isen, spinnfiska från land, trolla därimot går inte utan båt, lite skum skrivning av texten.

därimot vet jag på ett vatten där dom tycker att Verikaljigging inte är ok bara för dom flesta har elmotor för att hålla båten men.

Men vertikalfiskar du utan elmotor så är det ok i detta vatten.

Ställ samma fråga på forumet www.fiskesnack.com så får du nog reda på reglerna.

Senast ändrad av knota | 11 oktober 2008 | 09:34

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...