mr_mike 0 Postad 10 Oktober , 2008 Hej. Fick impeller bytt för ett tag sedan. Nu när man försöker få i neutral eller framåt läge så står den fortfarande kvar i backläge. vad kan detta bero på och hur löser man det smidigt? Är det någon skiftgaffel som kommit i fel läge? Tror han hade full back i när han demonterade den. Tacksam för snabba svar.... Mvh Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 10 Oktober , 2008 växelaxeln sitter i fel läge,demont växelhuset från rigg o ställ växeln till fram läge på växelhuset o reglaget. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mr_mike 0 Postad 10 Oktober , 2008 Ok... Ja jag testade faktiskt att göra det, lossade 4muttrar och drog ner själva växelhuset med den långa stången som går upp i motorn, la i framläge allts gas och tryckte till baks den. Provar man sedan att snurra proppelern i driv framåt riktning kuggar den bara men i driv bakåt så är den i alltså motorn går unt om man tar i... Så va kan det vara, ska man lämna in den eller. Så jäkla typiskt när den funkat felfritt hela tiden innan och en kille ska köpa dn nu Mvh Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 10 Oktober , 2008 Den ska kugga över åt ena hållet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mr_mike 0 Postad 11 Oktober , 2008 Det va juh ett bra svar... Den kuggar över i medsolsriktning och driver själva stången motsols. Problemet är att den inte går att få i neutral eller framåt driv växel när man för in den igen i motorn??? Någon som har en idé.....??? ///Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mr_mike 0 Postad 11 Oktober , 2008 Hittade en kille som skrivit såhär på ett annat forum För impellerbyte. Märk upp växelföraren innan du skruvar isär den så slipper du justera växlarna. Där efter är det bara å lossa den bultarna som håller växelhuset på plats och dra loss det. Ibland kan man behöva knacka lite med en gummiklubba innan det släpper. Sen följer axeln med och där sitter impeller huset. Lossa muttrarna drag upp kåpan över axeln och dra ur impellern. Sätt dit ny och återmontera i omvänd orning. OBS. Var noga med att kylvatten röret och dett oring hamnar rätt. Kan detta var något som hänt att växlarna kommit i fel läge? Vart sitter växelföraren på en mercury 4cyl 2-takts motor ifrån 90-93??? Tacsam för alla svar Mvh Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sativa 0 Postad 11 Oktober , 2008 Du måste lossa vxlhuset ställa reglaget i framläge o även ändra på vxlhuset så att läget där är i FRAMLÄGE precis som wanmar sa.sedan bara sätta ihop. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mr_mike 0 Postad 11 Oktober , 2008 OK.. sitter och försöker hitta en sprängskiss så jag för det första vet vart man ställer själva växelhuset i framläge?? Hmmmm Om jag bara visste hur det går till så löser jag nog det rätt så kvickt. Atta lossa rigge själva växelhuset tar inga tider. Grejen är att jag vet inte hur jag ställer in den....??? Hoppas någon kan bifoga en bild eller något där man märkt grejen jag ska ställa in den på är markerad eller något. Mvh Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mr_mike 0 Postad 11 Oktober , 2008 SMÅTT PANIK,,,, Hur ställer man läget på själva riggen???? Är det något avancerat eller símpelt? Har sökt och hittar att det är någon slags stång eller liknande som skuts eller trycks ner. vart sitter den? Mvh Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sativa 0 Postad 11 Oktober , 2008 Kan inte svara för just din årsmodell men på ngt äldre modell, sitter en kort splinesad axel med en nock på som du kan vrida samtidigt som du snurrar lite på axeln. Men du kanske menar att det inte går att ändra vxl-lägen med reglaget när allt är monterat? OM motorn är i upptiltat (låst) läge skall det inte gå att ändra vxl-läge, om man gör det kan vxl-mekanismen skadas (krökas). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mr_mike 0 Postad 11 Oktober , 2008 Ok... Ungefär vart och på vilken nock sitter den??? Motorn är upptiltat allt är monterat men backläget ligger i (tror jag) Alltså proppelern går tungt åt det hållet den snurrar när man backar och åt andra hållet bara kuggar den alltså framåtläge. Är det här nere man ändrar växelläge på själva rigen. http://www.mercruiserparts.com/Show_Pictures3.asp?dnbr=814698&ivar=images/MERMAR/814698/20.png&inbr=543&bnbr=200&bdesc=GEAR HOUSING (DRIVE SHAFT) Spelar ingen roll i vilket läge jag har gasreglaget den beter sig likadant hela tiden ... Skumt iallfall. tråkigt med när man har en köpare på den att det ska börja strula nu. Den har alltid gått klockrent och startat i alla år innan. ///Micke Senast ändrad av mr_mike | 11 oktober 2008 | 11:48 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sativa 0 Postad 11 Oktober , 2008 På min äldre mod, en kort axel ca 3-4cm bakom drivaxeln,Reglaget SKall vara i framläge vid upptilt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mr_mike 0 Postad 11 Oktober , 2008 AHA den lilla axeln som går upp bakom impellerhuset då, Sitter som någon tratt på den tror jag. Men om jag förstår det rätt då. 1: Tilta upp motorn 2: Ta isär riggen. 3: Lägg i framkäge på reglaget. 4: Lägg i fram lägge i växelhuset. Sen montera. Men när framläge på växelhuset är i ska den gå tungt medsols när den är monterad och kugga bakåt då? Samt tvärtom om man har backläge i ??? Mvh micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mr_mike 0 Postad 13 Oktober , 2008 Så där nu är saken löst ialfall.... Tack än en gång alla som hjälp mig till en lösning... Mvh Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser