Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
blomQ

Byta till fyrtakt

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har en Yamarin 490 -93 med en Yamaha 70hk BETOL -03. Jag är nu sugen på att byta till en fyrtaktare för att kunna trolla bättre. Motorn jag har nu väger 108kg så jag undrar hur tung motor jag kan hänga på?

Har kollat lite på en Yamaha F60 och den väger 110kg så det är ju nästan lika. Men jag funderar hur den kommer att gå om man byter ner sig till en 60hk motor.

Första kollade jag på en Yamaha F80 men den väger 170kg och det kanske är för mycket för min båt?

Tacksam för svar!

Mvh Tobias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad står det på CE-skylten. Skulle tippa på att du kan lägga på 10-15% å fortfarande vara på säkra sidan.

Men det kan ju vara så att akterspegeln är rutten å inte tål något alls. Kan ju vara värt å kolla det oxå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Kolla på den nyaste modellen av Honda BF 75 el BF 90. De öär hyfsat lätta.
Även den nya modellen av Suzuki DF70, DF80, DF90 som kommer/kommit nu är lätta.

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hittar inge info om Suzuki DF80. Är det en helt ny motor som kommer? Den 70hk som finns nu bygger på en 1,3l motor. Och 90hk på en 1,95l.

Kommer det att komma nått mellanting?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

fan va bra...

 

341lbs motsvarar ca 154kg. Nästan lika bra som dagens tvåtaktare. Nån som vet cylindervolymen?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen orsak att byta till 4 takt när moderna 2 taktare finns. Lättare och starkare och mindre service.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fiskar mycket och vill kunna trolla. Nu går den för fort när jag trollar och jag får inte ner hastigheten något mer heller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till iaf Mercurys 2-taktare med EFI så kan man köpa till smart craft där man kan ställa exakt varvtal. En bra bit ner under normal tomgång. Finns säkert till andra oxå.

Fast 75 Optimax väger 163 kg så det är väl inget allternativ..... Det är samma motor som till 115 hk, därav vikten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

E-TEC 75 väger 145 kg och går helt fantastiskt att trolla med.

Den går upp till 25% billigare än 4-taktarna i trollingvarvtalen.

 

post-12171-1394235643,7474_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Källa på det som inte kan härledas till evinrude.

 

Syftar på förbrukninge, inte vikten...



Senast ändrad av -Danne- | 11 oktober 2008 | 16:50

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Riktigt intressant med de testen som visar dylikt. Skall jag läsa igenom noga när du postat dem i denna tråd!

 

/K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har med en bekant i sommar jämfört våra 115 hk, han har Suzuki -08 och jag har E-TEC -07. Jämförelserna har gjorts vid ca. 15 tillfällen.

Inte vid något tillfälle har Suzukin haft lägre förbukning efter en dags trollingfiske.
NB! Min tomgång är nedställd 100 rpm från originalinställningarna.

Detta är inget vetenskapligt resultat men ändå, E-TEC:ens ändrade insprutningsbild vid låga belastningar gör det möjligt att drastiskt få ner förbrukningen. Vid varvtalen 2000-3000 rpm ändras insprutningsbilden och bränsleförbrukningen hamnar i paritet med 4-taktarna.

Hoppas att detta kommer att testas i kommande motor tester i någon av båttidningarna. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressanta synpunkter, Nån annan som vill sälja något här i tråden?Flört

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag motsätter inte att du kan ha rätt i det du säger. Sjäv trollar jag inte och har inte gjort det frekvent med någon motor. Jag tycker det bara är bra med intressant fakta, inte minst om det kan bevisas. Sitter inte lipar för att det skulle vara så att någon annan motor presterar bättre än min.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Kolla på Tohatsu TLDI modellerna, lätta, snabba, snåla direktinsprutade tvåtaktare

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske out of topic, men kan du inte sätta på en extra trollingsmotor ? Det ger dessutom en extra säkerhet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg det...

Det ska bli intressant och se den i testerna. 1liter och 90hp på 155kg. :)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska absolut bli spännande. Kanske man byter ut den gamle df90:an.

//df90

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar vara en enkel och bra lösning!

Elmotor eller vanlig liten båtmotor. Cool

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur kan man tillåta i ett publikt forum att låta företag få skriva inlägg som tolkas som en privat person? Inget fel på motorerna men tycker det är konsigt att det är ok att få göra sån här smygreklam för vi vet ju alla att du förbättrar siffrorna en liten anning, 25% billigare på tomgång? haha skämtar du... Det hade aldrig varit tillåtet på andra forum.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag mörkar inte att jag har företag (se medlemskapet) men jag är även båtägare och fiskare, om jag skriver ner mina erfarenheter och privata tester bryter jag inte mot några regler vad jag vet. I den här tråden http://www.maringuiden.se/forum/;thread=256146 har jag tagit med några tester och utvärderingar av insprutade 2-taktare, jag har utelämnat några som förmodligen är beställda av tillverkarna och därigenom något vinklade. Där har jag även skrivit att jag säljer både 4-taktare och insprutade 2-taktare.

Jag är inte intresserad av gå i polemik om detta utan försöker bara ventilera mina åsikter och erfarenheter.

Alla har vi våra böjelser, vissa gillar kapris och vissa kör 4-takt till och med på större motorer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte vad en fyrtaktare drar men enl Finska tidningen kippari som långtids testat en E-TEC 90 så drar den mindre än 4taktarna vid rolling farter och varv. Typ 0,6L/h vid 700 RPM(3knop) och 1,4L/h vid 1000rpm(4,2knop) Vet ej vad fyrtaktare exakt förbrukar, men aningen mer enl dom. Dessutom ger generatorn 1100W, mycket mer än dom flesta andra, så det lär inte vara problem att ha en elmotor för fiske, ström finns så det räcker. Även 50, 60, 75hk ger 1100w.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte från början komplettera med en liten fyrtaktsmotor som trollingmotor men ändrade mig sedan och ville istället byta ut huvudmotorn. Men nu blir det en liten trollingmotor istället p.g.a. kostnaden. Jag har tänkt att sätta ett stag mellan motorerna för att kunna styra med ratten.

Vilken motorstorlek är lämplig på en trollingmotor till en Yamarin 490?

Tacksam för svar!

Mvh Tobias

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...