Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
Westfjord26

Kylvattenmängd?

Rekommendera Poster

Hej,

Någon som vet hur många liter  sjövatten som passerar genom impellerpumpen på en md21b per minut vid tomgång?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena Westfjordan

Blev nyfiken varför du vill ta/få reda på det?
Är det någon fiffig lösning du har på G eller så? Skrattande

Mvh Elfanomaden

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjena själv, nä det handlar bara om att jag skall konservera och serva motorn, skall då varmköra den och vore kul att veta innan hur många hinkar jag måste springa med och framförallt om jag hinner, då jag kanske ställs upp långt ifrån kranen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Nu är det inte samma typ av motor som vi har, men nedanstående kanske kan ge en fingervisning:

Jag konserverade vår V8 i veckan och noterade att den drog i sig glykolblandningen i en takt av cirka 10 liter per minut, men då var glykoldunken på badbryggan med en 1/2'-trädgårsslang och självfall. Frågan är om det är slangen och avsaknaden av tryck som gav begränsningen (att impellern gärna hade tagit mer vätska om det funnits).

Hur som helst... många hinkar blir det om du ska varmköra motorn i cirka 10 minuter... Förmodligen betydligt enklare att skruva ur termostaten och köra igenom glykolen direkt.

Hälsningar

Patrik

Senast ändrad av Patrik_ | 10 oktober 2008 | 17:07

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men om jag byter olja när hon ligger i sjön så är ju varmkörningen inget problem, så det kan fixas den vägen. Men när jag skall köra igenom glykolen, måste jag då köra så att termostaten öppnar om jag inte har sjövattenkylning, den andra delen är ju ett slutet system? Konserveringen vill jag göra på land.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Termostaten styr bara sötvattensidan, så motorn behöver inte vara varm för att resultatet ska bli bra.I övrigt så verkar du ha en bra plan med att byta oljan innan upptagning och sedan varmköra en stund,sen när du fått upp båten på land så startar du en kort stund för att få in glykolblandningen bara.Uppskattningsvis så tog det 1-2 minuter att köra igenom ca 15 liter glykol i min MD21b, flödet beror naturligtvis på hur mycket du varvar också..

Lycka till!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jättetack för svaret Guzzlon! Detta är ett fantastiskt forum, ena dan kan man koncentrera sig på att reta upp folk och andra dan kan man vara seriös!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Läste inte svaret förns nu och ser att du redan fåt svar. Jag som tänkte
glänsa med att just nämna att du inte behövde ha flera hinkar för att konservera
ett slutet system. Jag konserverade förra helgen och körde bara en hink glykolblandning, och japp...jag har ett slutet (färskvattenkylning) system.

Mvh Elfanomad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack min vän! jag körde igenom 10 liter glykol idag och fick ut glykolblandning med avgaserna, så nu är drt vintervila som gäller.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...