Gå till innehåll
söndag 26 januari 2025
maxi814

Hamnar i norra Tyskland

Rekommendera Poster

Planerar en sväng i södra Östersjön kommande sommar och vill gärna ha tips om fina hamnar efter tyska Östersjökusten, från Arkona och Rügen till Kiel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Warnemünde är ett trevligt ställe med gammal historia. Det är Rostocks hamnstad, kan man säga. Man ligger i antingen kanalen i centrum eller en marina strax bredvid. Eller du kan segla hela vägen in till Rostock.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, jo det är en trevlig kust. Till och genom Kiel har jag seglat mycket (till och från kanalen du vet). I Kieler Förde finns det en massa hamnar, alla välkomnar gästande båtar. Den nya Olympiahamnen Schilksee (för OS -72) är i mitt tycke en ödslig, blåsig betongöken. Däremot är den gamla Olympiahamnen Düsternbrook (för OS -36) perfekt: gångavstånd till centrum, fin klubb med ett av Kiels bästa kök, hotell om man vill bo iland. Under Kieler Woche är det fullt förstås

Andra uppskattar Laboe, vänligt och gott om plats, och så finns det dom som uppskattar den brittiska klubben i Holtenau. Jag hade en gång brittiska gäster ombord och de var förtjusta.

Fina hamnar i fjordarna norröver, Eckernförde  men det ligger ju utanför det område Du frågade om.

En sommar seglade jag söder om Rügen, första natten i Hiddensee, berömt ställe på 30-talet. Hygglig hamn men inte mycket på stranden.

Ett problen är sen djupgången. Vattnen är skyddade men har Du rejäl köl så måste Du hålla Dig till muddrade rännor. Jag var inne i Stralsund och det var fint men lite trångt. I Wolin kom vi aldrig i land, det var för grunt. Vi fick ankra på redden, men det var ju skyddat. (Kom ihåg ankarljus och ankarfigur, svenskar slarvar ofta. Konen för motorgång under segel är också i allmänt bruk).  Greifswald, Hansebåtarnas hem, är bra, lite folktom. Peenemünde var imponerande men där kom vi inte in, det var militärt, men det är visst ändrat nu.

Resans höjdpunkt (och det ligger också utanför Dina gränser, men har Du motor så) är att gå uppför floden Weichsel (Wisla kallar dom den) upp till Stettin (Sczeczin) - mycket att se och stora fartyg  längs floden. Bra krogar i stan, aktiv stad, massor av unga människor.

Hemfärd genom Swinemünde (Swinouszce) med två riktigt bra gästhamnar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kom ihåg att det är ordning och reda där med Hafenmeister som är hamnens diktator och instruktionerna skall följas. Kör du motor med segel uppe skall detta naturligvis vederbörligen markeras som bara ett exempel av många. Lite tråkigt men ger säker och lugn hamnplats.

I Sverige och större delen av Skandinavien gäller lite av Clonedike stämmning. Trevligt oftast men lite stökigt ibland.

sgs 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för de fina tipsen. Det där med hissad kon vid motorgång är något man sällan ser i våra farvatten men spom jag sett i Holland och Frankrike. Bra att komma ihåg. Nu tar jag fram sjökorten och börjar planera. Lämpligt vinterjobb.Glad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...